Nettselskap automatiserer store deler av vedlikeholdsjobben

Nettselskap automatiserer store deler av vedlikeholdsjobben

Powel har utviklet en programvareløsning som sanntidsovervåker strømnettet og gjør det mulig å automatisere store deler av vedlikeholdsjobben til nettselskapene.

Powel Sensor Connect samler og behandler ulike datakilder i strømnettet innenfor en og samme plattform. Dette gir nettselskapene innsikt i den faktiske tilstanden i strømnettet, helt ned på komponentnivå.

- Sensor Connect gir nettselskapene mulighet til å utnytte ressursene mer effektiv og gjennomføre vedlikehold der det trengs mest, sier Sjur Messel Nafstad, produktansvarlig i Powel.

Sensorer registrerer feil og mangler

Sensorer registrerer feil og mangler på strømnettet, og datainnsamlingen er kontinuerlig og i sanntid. For at nettselskapene skal kunne benytte seg av dataene, må de organiseres og kategoriseres. Dette gjøres med Powel Sensor Connect.

- Løsningen gjør det mulig å automatisere mye av den jobben som før måtte gjøres ved hjelp av befaringer, sier Nafstad.

Sensor Connect sørger for at informasjonen kommer inn i fagsystemet til nettselskapet på en fornuftig måte. Det vil si at informasjonen blir analysert, slik at brukerne klarer å skille mellom kritiske feil og små feil.

- Vi har gjennom vårt pilotprosjekt med Powel erfart at det er fullt mulig å gå fra tradisjonell årlig nettstasjonsinspeksjon, til å se hva moderne teknologi for å digitalisere vedlikeholdsprosesser kan gjøre. I prosjektet overvåker vi flere av våre nettstasjoner med sensorer og med data fra disse håper vi å kunne skape mer effektive vedlikeholdsprosesser på sikt, sier Harald Martin Andreassen, direktør i Nordlandsnett.

Fra befaringer til digital overvåkning

Nordlandsnett har rundt 1700 nettstasjoner som alle går gjennom en standard årlig inspeksjon. En fullskala automatisering av nettstasjonsinspeksjonene ved bruk av moderne teknologi innebærer at man kontinuerlig kan vurdere tilstand og prioritere nettstasjonene ved hjelp av dataanalyse. Dette gjør at nettselskapet bruker mindre tid på befaringer, som igjen betyr store økonomiske besparelser.

- Vi er veldig godt fornøyd med pilotprosjektet, hvor vi benyttet Powel Sensor Connect. Nordlandsnett jobber videre med å skalere opp antallet nettstasjoner med automatisk overvåkning basert på erfaringene fra testprosjektet med Powel. I denne fasen er valg av systemløsning sentralt, sier Andreassen.

Powel er et internasjonalt softwareselskap med norske røtter. Våre kunder kommer hovedsakelig fra energi- og anleggsbransjen, samt det offentlige. Innovasjon og bærekraft er i hjertet av alt vi gjør. Vi hjelper våre kunder til å jobbe smartere og mer effektivt, for å øke lønnsomheten og ta vare på miljøet. Powel AS ble etablert i 1996 og har i dag 1300 kunder i over 20 land.

Richard Schytte

Business Manager Powel Asset Performance 975 45 020