Powel signerte rekordkontrakt med europeisk energigigant

Den italienske energigiganten Enel kjøper programvare av Powel for å øke inntjeningen fra kraftproduksjonen sin. Powel er eid av Arendals Fossekompani og er Norges største programvareselskap innen industriell IT.

Med en årlig kraftproduksjon på 250 TWh – nesten dobbelt så mye som Norges samlede årsforbruk – er italienske Enel et av verdens største energiselskap. De har 73 millioner sluttkunder og omsetter for rundt 750 milliarder kroner i året.

- Noen prosenter ekstra på topplinjen, som vår programvare er designet for å hente ut, representerer enormt store verdier for et selskap som Enel, sier Trond Straume, administrerende direktør i Powel.

Markedsledende i Europa

Powel leverer programvareløsninger for prognosering, optimering, produksjonsplanlegging og energihandel i Europa. I løpet av de siste åra har de lykkes med å få store kunder som Axpo, E.ON, Fortum, Luminus, RWE, Statkraft, Uniper og Vattenfall i porteføljen.

- Kontrakten med Enel bekrefter at vi er markedsledende innen optimering av kraftverk i Europa og har løsninger som er attraktive for store internasjonale aktører, sier Straume.

Historisk kontrakt

Kontrakten med den italienske energigiganten er en viktig milepæl for Powel. Den innebærer at Powel skal levere programvare for å prognosere og optimere Enel sin kraftproduksjon, både vannkraft og termisk kraftproduksjon samt vindkraft, solkraft og batteri i de forskjellige italienske kraftmarkedene. Denne porteføljen består av rundt 700 kraftverk, hvorav 200 vannkraftverk og 50 termiske kraftverk er regulerbare. I tillegg inneholder kontrakten programvare for krafthandel og håndtering av energikontrakter for Enels fornybare kraftproduksjon over hele verden.

-Dette er den største kontakten i Powel sin historie. Samarbeidet med Enel vil bety mye for oss både markedsmessig og i form av videreutvikling av våre produkter. Vi forventer videre vekst i Europa, sier Straume.

Automatiserer produksjonsplanlegging og energihandel

Kraftmarkedet endrer seg raskt og Enel har behov for å følge med i utviklingen som går i retning av raskere kjøp og salg av energi på tvers av ulike markeder. Powel tilbyr løsninger som automatiserer mye av produksjonsplanleggingen og budgivingen, slik at Enel og andre kunder kan maksimere verdien av kraftverkene sine.

-Målet er å øke inntektene fra kraftproduksjonen gjennom å ta i bruk Powel sine programvareløsninger. Kompetansen til Powel og mulighetene løsningene gir, er de viktigste grunnene til at vi bestemte oss for å inngå et samarbeid med programvarehuset, sier Marco Virgili, Head of Energy Management Digital Factory i Enel.

Powel sine løsninger er unike siden de kan optimere kraftproduksjon fra mange ulike energikilder og sørge for best mulig anvendelse mot kraftmarkedene. På denne måten bidrar programvaren til forbedret utnyttelse av fornybare ressurser og dermed lavere totale klimautslipp.

-Powel og Enel har mye til felles. Vi setter bærekraft høyt og vi jobber begge med samfunnskritisk infrastruktur. Vårt felles verdigrunnlag vil lette samarbeidet og ikke minst øke sjansen for at dette blir en suksess på kort og lang sikt, avslutter Straume.

For mer informasjon, ta gjerne kontakt med:
Trond Straume, CEO, Powel

Om Powel:
Powel er et internasjonalt programvareselskap med norske røtter. Våre kunder kommer hovedsakelig fra energi- og anleggsbransjen, samt det offentlige. Innovasjon og bærekraft er i hjertet av alt vi gjør. Vi hjelper våre kunder til å jobbe smartere og mer effektivt, for å øke lønnsomheten og ta vare på miljøet. Powel AS ble etablert i 1996 og har i dag 1300 kunder i over 20 land.

Om Enel:
Enel er et multinasjonalt energiselskap og en av verdens ledende strøm- og gassoperatører. Selskapet opererer i 33 land og har en årlig kraftproduksjon på 250 TWh. Med sine 73 millioner sluttbrukere, har Enel det største kundegrunnlaget blant sine europeiske konkurrenter.

• powel (corporate)
  • smart energy - energihandel

Powel er et internasjonalt softwareselskap med norske røtter. Våre kunder kommer hovedsakelig fra energi- og anleggsbransjen, samt det offentlige. Innovasjon og bærekraft er i hjertet av alt vi gjør. Vi hjelper våre kunder til å jobbe smartere og mer effektivt, for å øke lønnsomheten og ta vare på miljøet. Powel AS ble etablert i 1996 og har i dag 1300 kunder i over 20 land.