SONOS: Stille interiør

SONOS: Stille interiør

Høyttalerprodusenten Sonos får mye oppmerksomhet blant teknologi-interesserte, men lydopplevelser handler ikke bare om tekniske spesifikasjoner. Det unike arrangementet «Usynlig interiør» bidro til å sette Sonos inn i et nytt perspektiv.

Bakgrunn
Sonos sine lydopplevelser har sin naturlige plass i et hjem, men musikk og andre lyder i et rom kommer gjerne i skyggen av det visuelle. Derfor kan en høyttalerprodusent lett bli oversett av aktørene innen livsstil og interiør. Det ønsket Sonos å gjøre noe med.
For å løse dette ville vi utfordre tanken om at interiør utelukkende handler om det du kan se med øynene dine. Vi ville minne journalister og infuencere på at ørene og nesen også spiller en viktig rolle.

Mål
Målet var å rekke ut en hånd til livsstilsjournalister og -influencere for å vise at lydopplevelser generelt og Sonos spesielt utgjør en ypperlig bestanddel i stemningen man vil skape i hjemmet.

Gjennomføring
Vi organiserte et nytt, unikt arrangement kalt «Usynlig interiør» som handlet om hvordan vi bruker de «glemte» sansene – lyd, lukt og smak – til å oppleve et rom.
Vi inviterte interiør-journalister og -influencere til å sanse og utforske «usynlig interiør» i den kjente leiligheten til interiørbutikken OsloDeco.

Sound Experience Engineer i Sonos, Greg McAllister, var tilstede for å forklare hvordan lyd forandrer og forsterker opplevelsen av et hjem. Han har lang teknisk og kreativ erfaring med å sikre en god lydopplevelse i et utall sammenhenger, inkludert i hjemmet.

Matskribent, kokebokforfatter og TV-kokk Andreas Viestad viste hvordan vi kan framheve lukt og smak i hjemmet for å skape den følelsen vi ønsker å ha. Han har omfattende erfaring som matformidler og er kjent som programleder for «En bit av Norge» på TV 2 og som matskribent i Dagbladet og Morgenbladet.

Dette arrangementet handlet ikke om reach, spredning i alle kanaler og annonseverdi. Det handlet om stemningen man skaper gjennom sansene vi ofte ser bort fra. Det ble ikke tatt noen bilder under arrangementet – var du ikke tilstede, er invitasjonen det eneste du får se. Slik skapte vi en intim, verdifull og stemningsfull opplevelse for journalister og influencere, som fikk oppleve hvor viktig lyd og lukt er for opplevelsen av et rom. Slik viste vi fram hva «usynlig interiør» er for noe.

Resultat
Greg McAllister og Andreas Viestad gjennomførte et inspirerende, faglig tungt og hjemmekoselig arrangement. De innflytelsesrike deltakerne fikk oppleve hvilken betydning lyd og lukt har på stemningen i et rom, og de ga gode tilbakemeldinger. Sonos fikk understreket hvor allment og viktig lydopplevelsen er i dagliglivet, og hvordan deres lydsystemer kan forsterke, supplere eller forandre stemningen i hjemmet.

Velkommen til PR-operatørene AS!

PR-operatørene er et norskeid kommunikasjonsrådgivningsselskap som siden 2004 har spesialisert seg på utvikling, prosjektering og gjennomføring av omdømme- og profileringsaktiviteter for private selskaper, offentlig sektor og organisasjonsliv.

Fagområdet vårt kalles gjerne markeds-PR, og vi er spesielt kjent for vår evne til å omsette strategi til håndfaste, gjennomførbare og effektive kommunikasjonsaktiviteter. De fleste som arbeider med oss er opptatt av å få medieomtale, og vi er opptatt av å skaffe våre oppdragsgivere fortjent oppmerksomhet i tradisjonelle og sosiale medier.

PR-operatørene har vunnet flere priser, inkludert Gullkorn i 2007, 2008 og 2009, Orkla Advertising Awards og Retailprisen.

Sammen med vårt datterbyrå Peto utgjør vi et kommunikasjonsmiljø med over 20 spesialister og har kontor midt i Oslo sentrum.

PR-operatørene AS
Lille Grensen 7, 3. etasje