PROSJEKT DRØMMEJOBB: bli den beste kandidaten

Den pågående pandemien benåder aller de færreste. Unge, friske studenter rammes kanskje hardest psykisk, i ensomhet og med redselen for et trangt arbeidsmarked. Da kan det passe godt med en karrierepodkast laget av nettopp studenter.

Podkasten «Prosjekt drømmejobb» hjelper studenter å navigere sin kompetanse, og strebe etter drømmejobben, selv i vanskelige tider. Selv om podkasten i seg selv handler om å finne ut av hva man vil og kan, og bruke det til å bli en råsterk jobbsøker, er det koronapandemien som kan ta mye av æren for at podkasten ble til. De tre skaperne av podkasten diskuterte de dystre utsiktene for å i det hele tatt få seg en jobb når de er ferdig med studiene om et drøyt halvår. I en slags desperasjon etter ekspertisehjelp ble en karrierereise til, som de ønsker å dele med andre unge i samme situasjon.

- Denne podkasten er et viktig samfunnsbidrag. Unge må ikke bli passive jobbsøkere, selv om jobbmarkedet ser trangt ut. Samfunnet trenger også oss nyutdannede i jobb, sier programleder Marita Ormaasen. Et prosjekt som ble skapt ut av frustrasjon, har nå altså blitt en podkast som skal inspirere unge studenter og nyutdannede til å sikte på drømmejobben. Inspirasjonen i podkasten hentes i stor grad fra ekspertgjestene som er med i episodene. Hele Norges karriereguru Gisle Hellsten og karriereveileder ved OsloMet Cecilie Slettvoll er to av de dyktige gjestene som er med på laget, i tillegg til Morten Kolek fra Dfind og Torunn Riiser fra Capus. Begge har lang erfaring fra rekruttering, og deler av verdifull kunnskap om karriere og jobbsøking. Første episode slippes tirsdag 1. desember, og hele podkasten blir tilgjengelig på en rekke strømmetjenester. Fredag samme uke vil alle fire episodene være tilgjengelige.

Med vennlig hilsen,

Ida Forbes Haraldsen

• Arbeidsliv

• podcast
  • student
  • karriere
  • utdanning
  • podkast
  • oslomet
  • karrierepod

• Oslo

Vi er tre studenter fra OsloMet som har laget en karrierepodkast for studenter og nyutdannede. Podkasten skal hjelpe studenter å forberede seg til jobbsøkerprosessen, som ligger foran oss etter studietidens trygge barm. Et nyttig verktøy i vanskelige tider.

Ida Forbes Haraldsen

Pressekontakt Prosjektleder 45053730