- Det regner penger til flomsikring

- Det regner penger til flomsikring

Norge har blant annet opplevd både ekstremnedbør og ekstremværet i fjor, og vi er foreløpig fornøyd med en dobling fra fjorårets satsing. Men det må satses enda mer offensivt i årene som kommer enn det regjeringen legger opp til, sier Liv Kari Skudal Hansteen i Rådgivende ingeniørers forening (RIF).

I rapporten Norges Tilstand peker RIF på at etterslepet på vedlikehold og nødvendig oppgradering av infrastrukturen i Norge er på 2600 milliarder kroner. Rapporten stadfester at klimaendringer vil gi et endret risikobilde når det gjelder fare for flom og skred.

DSC_9210 cropped minimini.jpg
- Det er viktig at regjeringen satser på flomsikring, og satsingen i årets statsbudsjett er nesten doblet fra fjoråret. Men det vil kreves enda mer i årene som kommer. Vi trenger en langsiktig plan for hvordan vi skal håndtere de utfordringene klimaendringer og ekstremvær vil føre med seg i tiden som kommer. Dette gjelder ikke minst på et samfunnskritisk område som vann og avløp, sier Liv Kari Skudal Hansteen, administrerende direktør i Rådgivende ingeniørers forening.

Rapporten Klima i Norge 2100 peker på at vi får stadig mer ekstremvær og at dette vil føre til kraftigere styrtregnsperioder som vil komme hyppigere, samtidig som regnflommene også blir større.
- Ekstremvær er og blir dessverre den nye normalen. Vi har allerede begynt å kjenne på konsekvensene og de økonomiske kostnadene er store. Vi er helt avhengige av å investere i løsninger som reduserer virkningene av ekstremværet, sier Hansteen.

Rapporten Klima i Norge 2100 viser en økning på 18 prosent i årlig nedbør og et havnivå som stiger mellom 15 og 55 cm avhengig av lokaliteten. Dette støttes av EASAC-rapporten som slår fast at det vil bli mer nedbør i Nord-Europa som et resultat av klimaendringer. - Regjeringen viser at de mener alvor. Det må settes av betydelige større ressurser om vi skal kunne håndtere virkningene av ekstremvær på en forsvarlig måte, avslutter Liv Kari Skudal Hansteen.

RIF synliggjør rådgivernes verdiskapning for oppdragsgiverne og samfunnet

RIF er en uavhengig bransjeforening for de rådgivende ingeniørfirmaene. Medlemsmassen består av 150 medlemsfirmaer, spredt over 500 lokalkontorer over hele landet med nesten 13.000 rådgivere og omsetter for mer enn 15 milliarder i året. Våre medlemmer utgjør mer enn 80 prosent av den norske rådgiverbransjen. RIFs oppgave er å sørge for at samfunnet, politikerne og oppdragsgiverne bedre forstår hva våre medlemmenes innsats betyr for fellesskapet. RIF-administrasjonen er lokalisert i Oslo, mens det rundt om i landet er 10 lokalforeninger.

Rådgivende Ingeniørers Forening - RIF
Essendrops gate 3