Bilde av skulpturen «Sint hund»

Dusør: Hvem er kunstneren av skulpturen «Sint hund»?

Søndre Øren Gård har nylig ervervet seg skulpturen «Sint hund» av en privat samler, og er et ledd i forlengelsen av et prosjekt om utvidelse av kulturlandskapet på gården nær verdens største skiflyvningsbakke. Bronseskulpturen ble omsatt ved Grev Wedel Auksjoner i Oslo før sommeren. Det utloves nå en dusør for den som kan skaffe tilveie vektig dokumentasjon på hvem kunstneren er.

Dusør

Bronseskulpturen i 1:1- størrelse, er omsatt i annenhåndsmarkedet som «ukjent kunstner», og går for det som man i internasjonalt kunstmiljø vil kalle en «sleeper», dvs. et kunstverk av en kjent kunstner som går uoppdaget gjennom markedet. Det er ikke uvanlig at auksjonshus omsetter kunstverk under beskrivelsen «ukjent» kunstner. Ofte er det for ikke å komme i et kjøp- og obligasjonsrettslig ansvar, men det kan også være at selger og auksjonshuset faktisk ikke vet hvem opphavsmannen (eller kvinnen) er. Dusørens størrelse er på 2500 NOK.

Informasjon, tips og dokumentasjon

Bes rettes Advokatfirmaet Ræder AS v/Adv. Henriette Celine Scheel: hesc@raeder.no. En eventuell dusør vil utbetales etter anvisning, til den som kan dokumentere, eller bidra med tips, som leder til en avklaring/stadfestelse omkring verkets opphavsmann.

Auksjonen: https://www.youtube.com/watch?v=7bguWD7lfbI (2:23:08)

«Menneskets beste venn»

Kunsthistorien viser flere eksempler på hundens rolle i menneskets liv, hvor menneskets beste venn fremstilles på ulikt vis. Et av de tidligste eksemplene er blant annet det kjente og intakte mosaikkgulvet fra Pompeii av en hund i bånd med inskripsjonen Cave canem (vokt deg for hunden).

Andre kjente eksempler er maleriet Dogs playing poker av maleren Cassius Marcellus Coolidge fra 1903, med seks henslengte hunder som spiller poker, røker tobakk og drikker øl. I nyere tid kan vi også vise til Andy Warhol sine mange portretter av hunden sin, dachsen Archie.Men også Warhol behandlet tematikken omkring sinte hunder, og papirarbeidet Angry Dog fra 1956 ble presentert på verdens mest prestisjefylte kunstmesse Art Basel i 2017 og på Frieze Art Fair i 2018.

Et annet kjent eksempel på «sinte hunder» finner vi i her i Norge. Edvard Munch laget flere karikaturer av hunden «Rolle» som han lå i en lengre feide med. Blant annet laget kunstneren akvarellen «Sint hund» (1938-1943), «Sinte hunder må degges med», «Hunden angriper stuepiken», med fl. Men Munch var også glad i hunder. I maleriet fra 1925/26 «Selvportrett med hunder» har kunstneren derimot portrettert en varm hilsen til terrierene sine «Truls» og Fips».

Uutforsket felt: rase og psykologi

Det er ikke bare skulpturens opphavsmann som er interessant i denne sammenhengen, men også hva slags rase kunstneren har tatt for seg. Søndre Øren håper på bistand av den internasjonale kjente kynologen, Dr. Dorit Urd Feddersen-Petersen, til å fortelle mer om den sinte hunden. Feddersen-Petersen er en tysk spesialist innenfor adferdspsykologi og utviklingen av hunde og – ulverasen, samspillet de firbente seg i mellom, og samspillet hund og menneske. Som kunsthistorikeren og forfatteren av boken «Dogs in Art», Susie Green, har skrevet om Munch sitt portrett av «Truls» og «Fips»: « …Munch fanget hundenes innerste følelser med ømtålighet. Han bestrebet seg i kunsten å fange de dypeste følelsene til sjelen, og ikke bare de som tilhørte menneskene, men også her- til hundene som til slutt var hans eneste venner».

Advokatfirmaet Ræder er blant Norges ledende advokatfirmaer. Selskapet gir råd innenfor de fleste forretningsjuridiske områder. Våre kunder er i hovedsak bedrifter, organisasjoner og offentlige myndigheter, både nasjonalt og internasjonalt. Våre 60 dyktige advokater har bred kompetanse og lang erfaring, Ræder ble etablert i 1949, og har kontorer sentralt i Bjørvika, Oslo.

Celine Scheel

Senioradvokat +47 954 79 802

Advokatfirmaet Ræder er blant Norges ledende advokatfirmaer. Selskapet gir råd innenfor de fleste forretningsjuridiske områder. Våre kunder er i hovedsak bedrifter, organisasjoner og offentlige myndigheter, både nasjonalt og internasjonalt. Vi tilbyr skreddersydd tverrfaglig rådgivning som passer til den enkelte kundes behov. Våre 60 dyktige advokater har bred kompetanse og lang erfaring, Ræder ble etablert i 1949, og har kontorer sentralt i Bjørvika, Oslo.

Advokatfirmaet Ræder