Bilde av Jøran Kallmyr

Sikkerhetssituasjonen i Ukraina påvirker risikoen til norsk næringsliv

I denne spesial episoden av podkasten Råd om Rett snakker partner i Ræder og tidligere justisminister Jøran Kallmyr om krisen i Ukraina og hva den betyr for deg som næringsdrivende. Han diskuterer risikobildet for næringslivet med oberstløytnant Geir Hågen Karlsen, hovedlærer ved Forsvarets høgskole.

Sikkerhetssituasjonen i Ukraina påvirker risikoen til norsk næringsliv

Cyberangrep, avlytting og brudd på sanksjoner er bare noen av de truslene som har økt for norsk næringsliv, som følge av den spente situasjonen i Ukraina. Det mener partner i Ræder og tidligere justisminister Jøran Kallmyr. Han ber norske virksomheter å iverksette tiltak for å beskytte seg.

– Cyberangrep med myndighetenes velsignelse er ikke noe nytt. Men, det vi ser nå er at disse angrepene kan brukers for å destabilisere næringslivet i vestlige land. Trusselen for å bli angrepet er derfor blitt større, som følge av den spente situasjonen mellom Russland og NATO. Det må næringslivet ta inn over seg og bygge et forsvarsverk mot, sier Kallmyr.

Må gå gjennom avtaler

Han råder norske virksomheter til å gjennomgå sine avtaler og sikre at de ikke blir dobbelt skadelidende hvis de får et løsepengevirus inn i sine systemer som gjør at produksjonen stenges ned eller at man ikke klarer å levere de tjenestene man har lovet. For nettopp cyberangrep mot virksomheter kan brukes som et viktig middel for å ramme vestlige land.
– Mange virksomheter har i dag ingen forbehold i sine avtaler om at de kan gjøres skadesløse, hvis de ikke klarer å levere varer eller tjenester som følge av et cyberangrep. Det bør de ha. Hvis ikke står de i fare for både å få en betydelig kostnad for å gjennomrette skaden etter et angrep, få bortfall av inntekter og få erstatningskrav fra kunder som ikke mottar varer eller tjenester som avtalt, sier Kallmyr.

Virksomheter kan rammes av sanksjoner

Et annet område som juristen trekker frem som krevende er sanksjonene som nå foreligger på handel med russiske virksomheter. En rekke produkter er nå ulovlige å eksportere til Russland og listen kan bli mye lenger, hvis situasjonen i Ukraina tilspisser seg ytterligere.
– Det er en selvfølge at norske virksomheter har kontroll på hvem som kjøper produktene deres, men de som er underleverandører av deler eller komponenter til produkter må også sikre seg kontroll over hvor sluttproduktet selges. Hvis ikke kan man stå i fare for å bli nektet adgang til internasjonal handel. Sanksjonsregimet amerikanerne har satt opp er så strengt at hvis det brytes, vil man ikke lenger kunne gjøre transaksjoner med banker og bli svartelistet i de fleste vestlige land, sier Kallmyr.

Ledere bør se sammenhengen

I podkasten Råd om rett – diskuterer Jøran Kallmyr risikobildet for næringslivet med oberstløytnant Geir Hågen Karlsen, som er hovedlærer ved Forsvarets høgskole.
– Jeg mener det er viktig at norske ledere ser sammenhengene og skjønner den økte trusselen de står overfor. Derfor er det interessant å få Forsvarets syn, og sette den sammen med min sikkerhetspolitiske kunnskap og juridiske kompetanse, sier Jøran Kallmyr.

LYTT TIL PODCASTEN HER: Råd om rett - sikkerhetsloven (raeder.no)

Kategorier

Advokatfirmaet Ræder er blant Norges ledende advokatfirmaer. Selskapet gir råd innenfor de fleste forretningsjuridiske områder. Våre kunder er i hovedsak bedrifter, organisasjoner og offentlige myndigheter, både nasjonalt og internasjonalt. Våre 60 dyktige advokater har bred kompetanse og lang erfaring, Ræder ble etablert i 1949, og har kontorer sentralt i Bjørvika, Oslo.

Eva Dirdal

Pressekontakt Markedssjef Marked og kommunikasjon 458 71 958

Advokatfirmaet Ræder er blant Norges ledende advokatfirmaer. Selskapet gir råd innenfor de fleste forretningsjuridiske områder. Våre kunder er i hovedsak bedrifter, organisasjoner og offentlige myndigheter, både nasjonalt og internasjonalt. Vi tilbyr skreddersydd tverrfaglig rådgivning som passer til den enkelte kundes behov. Våre 60 dyktige advokater har bred kompetanse og lang erfaring, Ræder ble etablert i 1949, og har kontorer sentralt i Bjørvika, Oslo.

Advokatfirmaet Ræder