NY LØSNING: Ramirent-selger Lars Marceliussen(bak) informere en kunde på byggeplassen til det nye fylkeshuset i Bergen om hvordan den nye RamiShare-app-løsningen til Ramirent fungerer.

Tester ut digitalt utleiesenter på byggeplassen

Ramirent tester nå ut RamiShare, en ny app og utleiesystem som skal sørge for mer miljøvennlige og mer produktive byggeplasser. Løsningen innebærer at det etableres et digitalt «utleiesenter» på selve byggeplassen.

Pilot-prosjektet til Ramirent er rettet mot byggeplasser med behov for utleieutstyr av en viss størrelse og omfang, og det hele testes nå ut for første gang av LAB Entreprenør AS på anleggsområdet til det nye Fylkeshuset i Bergen sentrum.

LEIER VIA RAMISHARE-APP

Løsningen dreier seg om at man samler utleiemaskiner på en fast plass på byggeplassen der Ramirent på forhånd har undersøkt hvilke type utstyr som vil være mest etterspurt i anleggsperioden både blant hovedentreprenør, større og mindre underleverandører samt aktuelle håndverkere. Kundene får dermed tilgang til en skreddersydd maskinpark på selve byggeplassen.

– Det er utviklet en klikk- og lei-app som vi foreløpig betegner som «RamiShare». Her kan kundene selv leie maskinen direkte når som helst på døgnet med et klikk eller to. De bestemmer selv når leien starter og slutter, og ved slutten av leieperioden parkerer man bare maskinen i det dedikerte området på selve byggeplassen før de så avslutter leien via appen og faktura for brukt periode sendes ut, forklarer Zahl.

– NESTEN INGEN TRANSPORT

– Den største fordelen med det nye systemet er at det er en veldig miljøvennlig og bærekraftig løsning der man nesten har eliminert all utleie-transport inn og ut av byggeplassen og til og fra byggeprosjektet. I tillegg er det både fleksibelt og tids- og kostnadsbesparende for kundene som kun betaler for den perioden de leier maskinen og ikke når den ikke er i bruk. Her er maskinene tilgjengelige når de trenger de, og det er ikke behov for like mange maskiner til å gjøre jobben som før da flere vil dele på det samme utstyret, forklarer CC Rental-direktøren som påpeker at etter to måneder med testing så tyder det aller meste på at dette vil være et system som nå vil bli tilbudt til flere store byggeplasser i store deler av Norge.

–Ja, vi er svært fornøyd med testperioden, og en løsning som dette gjør at vi i Ramirent heller ikke lenger er like avhengige av nærhet til egne lokasjoner som tidligere og dermed kan utvide vårt geografiske nedslagsfelt, sier Lars Zahl.

FØRST I NORGE

Løsningen er levert av det nederlandske teknologiselskapet Irdeto. Irdeto er verdensledende innen digitale plattformer og cybersikkerhet, og salgs- og markedsdirektør Stefan Öttl opplyser at dette er første gang dette systemet har blitt brukt i Norge.

– Vi har brukt to år på å utvikle akkurat denne løsningen som allerede er benyttet med stor suksess i Østerrike og andre steder i Europa og USA. Nå prøver vi ut løsningen for første gang i Norge i samarbeid med Ramirent, og vi ser frem til et videre samarbeid med det norske utleieselskapet, sier Öttl.

VELLYKKET TEST I BERGEN

Ansvarlig for rigg, drift og logistikk på fylkeshus-prosjektet i Bergen; Edvin Hesjedal i LAB Entreprenør AS; kan bekrefte at testingen av den nye løsningen så langt har vært mer enn tilfredsstillende. – Jeg har faktisk jobbet med å få til et par lignende løsninger tidligere, da som ansatt i utleiebransjen, og dette er helt klart den beste versjonen jeg sett til nå, sier han.

– Vi holder jo til på en stor og trang byggeplass midt i sentrum av en stor norsk by, og ved å benytte det nye systemet får vi langt færre aktører å forholde oss til og langt mindre trafikk gjennom anleggsområdet. Dette betyr i neste omgang mye mindre forurensing for både lokalmiljøet og våre ansatte i tillegg til at det er god økonomi for leietakerne med lite «dødtid» på utstyret. Samtidig er det et enkelt system å bruke i forhold til leie og innlevering, og ikke minst så er det en sikker løsning da man må dokumentere at man har fått opplæring i utstyret før man får leie det, påpeker Hesjedal.

...................

Kontaktperson; Direktør CC Rental i Ramirent Norge, Lars Magne Zahl- 46 92 51 03

BILDE 1:

BILDE 2:

MILJØVENNLIG: – Den største fordelen med det nye systemet er at det er en veldig miljøvennlig og bærekraftig løsning der man nesten har eliminert all utleie-transport inn og ut av byggeplassen og til og fra byggeprosjektet, forklarer direktør for CC Rental i Ramirent, Lars Magne Zahl.

BILDE 3:

FORNØYD BRUKER:– Vi holder til på en stor og trang byggeplass midt i sentrum, og ved å benytte det nye systemet får vi langt færre aktører å forholde oss til og langt mindre trafikk gjennom anleggsområdet, forklarerer Edvin Hesjedal i LAB Entreprenør AS, her sammen med Ramirent-selger Ingunn Pedersen.

BILDE 4:

UTPLASSERING: Lifter fraktes inn til den faste basen med maskiner på byggeplassen i Bergen.

BILDE 5:

PÅ PLASS:Ramirent-selger Ingunn Pedersen på plass i det digitale «utleiesenteret» som nå testes ut på byggeplassen til det nye fylkeshuset i Bergen.

Kategorier