RS «Gjert Wilhelmsen» med på brannslukking i Båtsfjord

Mens redningsskøyta RS «Gjert Wilhelmsen» jobbet med brannslukking fra sjøen, var det bred innsats på land med samarbeid mellom brannmannskaper, Avinor, politi og sivilforsvaret for å forhindre at brannen skulle spre seg til nabobygningene. Det dreier seg om store arealer.

- De har gått inn med gravemaskin for å rive ned korridoren til fryselageret, kunne Gunnar Isaksen fortelle. Han bor i Båtsfjord, og har tatt bilder av hendelsen. Rivingen av tak og vegger som forbinder de to byggene hindret brannspredning.

Her er rapporten fra redningsskøyta i Båtsfjord, RS «Gjert Wilhelmsen»:

"Klokken 05:30 ble vi oppringt av 110-sentralen med beskjed om at det var brann på havneterminalen i Båtsfjord, og at vi måtte gå i gang med slukking fra sjøsiden. Gikk umiddelbart til assistanse, og ankom D.S. kaia kort tid etterpå. Gikk i gang med slukking, og kosentrerte slukking på S - siden av bygget på grunn av faren for videre spredning til nabobygget, som er sentralfryselageret.

Kl. 07:20 blusset det kraftig opp i et lagerskur, som knytter havneterminalen sammen med sentralfryselageret (SFL). Det var på dette tidspunkt veldig kritisk, med tanke på spredning til SFL. Alle resurser ble satt inn for å slukke/ begrense denne brannen, og med stor innsats fra sjøsiden (redningsskøyta) - brannvesenet og en innleid gravemaskin kunne vi ca. kl.11:00 si at vi hadde kontroll, og at SFL var berget. Kl.12:00 ble RS «Gjert Wilhelmsen» permitert"

• Kriser, konflikter

• rs «gjert wilhelmsen»