Havprat – ny app fra Redningsselskapet

Redningsselskapet er tradisjonelt forbundet med sjøsikkerhet og trygghet for fiskere og fritidsbåtfolk. Men nå lanserer organisasjonen en app som kun har til hensikt å skape et mer sosialt sjøliv for brukerne. – Vi er også opptatt av at våre medlemmer og andre båtfolk skal ha et godt båtliv, sier Ernst Larsen i Redningsselskapet.

Appen Havprat som foreløpig bare finnes for iPhone, iPad og iPod Touch, er en sosial kanal hvor båtfolk kan forteller hverandre om opplevelser på sjøen, hvor ferden går i dag, og hvordan opplevelsen av sist besøkte uthavn eller gjestehavn var.

- Ettersom VHF dessverre i stor grad har utspilt sin rolle som ”chattekanal” på sjøen, synes vi det var på tide å lansere VHF 2.0, et sted hvor man kan fortelle sine venner og båter i nærheten hva man er opptatt av og hva man opplever underveis. Dette er VHF og havnegudie,sjøens facebook og twitter i en og samme løsning, sier kommunikasjonssjef Ernst Larsen som har ledet utviklingen av appen.

- I fjor fikk iPhone-brukerne tilgang på trygghets-app’en som nå heter «Redningsselskapet» i både iTunes- og Androidbutikken til Google. Denne app’en har blitt en formidabel suksess. Vi hører historier om folk som har blitt berget av redningsskøytene i til dels farlige situasjoner takket være den. Det ble raskt et «folkekrav» at app’en måtte produseres også til Android-telefoner – et krav vi har etterkommet nå i vår.
«Havprat» er en tjeneste utviklet av Redningsselskapet og Apps AS.

Ta med hjemmesitterne på tur
Her kan man logge seg inn og opprette turer med sin egen båt eller båter der de er mannskap. Posisjonen til båten trackes under hele turen, sammen med de meldingene og bildene som legges inn. Denne loggen lagres og kan deles med venner og familie som «live» kan følge med på og kommentere seilasen. Videre kan man koble seg opp mot sine egne seilervenner og se hvor de er og hva de holder på med. App’en gjør det enda lettere å finne og kontakte venner på sjøen.

1300 havner og uthavner
I tillegg til det sosiale, ønsker «Havprat» å gjøre informasjon som kan berike båtturen tilgjengelig. Fra første dag ligger i overkant av 1300 steder inne, definert som inn- og uthavner. Ambisjonen er å skape Norges største og beste database og guide for havner. Når turen er over, ligger alle dataene samlet i din digitale loggbok – tilgjengelig både via app’en og på web’en.

«Havprat» er tett integrert med Facebook og Google maps, for å gjøre det enkelt å dele båtgleder med venner. Tjenesten vil utvikles framover med stadig nye og mer nyttige verktøy for båtfolket.

Støtte til Redningsselskapet
Rosinen i pølsa er at båtbrukerne ikke bare får en nyttig og morsom mobilapplikasjon når de kjøper denne i AppStore.
Hele 70 prosent av inntektene går rett tilbake til Redningsselskapet, som bruker pengene til å styrke sjøredningsberedskapen for alle som ferdes på sjøen i Norge, både de som bruker fritidsbåt og de som har havet som arbeidsplass.

Android
Når det gjelder en Android-versjon av denne applikasjonen, gjør vi som vi har gjort med trygghets-app’en og utvikler den først ferdig i iPhone, som tross alt er det største markedet for norske mobilbrukere. Når alle barnesykdommer er fjernet, lager vi den for Android, slik at alle med smarttelefoner kan dra nytte av også denne app’en.

Kontakt:
For kommentarer og ytterligere info; kontakt kommunikasjonssjef Ernst Larsen på mob 90 98 67 99 eller e-post ernst.larsen@redningsselskapet.no

• Data, telekom, IT

• redningsskøyte
  • redningsselskapet
  • applikasjon
  • app
  • iphone

FAKTA: Redningsselskapet har siden 1891 drevet sjøredning og sjøsikkerhetsarbeid langs hele norskekysten. Den frivillige humanitære organisasjonen har 42 redningsskøyter langs hele kysten. 25 av dem er bemannet 24 timer i døgnet hele året med fast ansatte mannskaper, mens 17 er bemannet av rund t950 frivillige organisert i sjøredningskorps. De siste ti årene har redningsskøytene reddet 350 mennesker fra den visse død, og 1000 fartøy fra forlis. Appen ”Havprat” finnes i iTunes Appstore til 29 kroner. Redningsselskapets andre app ”Redningsselskapet” som er en ren trygghetsapp som forteller hvor nærmeste redningsskøyte befinner seg og gir mulighet til å ringe den opp direkte, koster 17 kroner og finnes både i iTunes Appstore og i Googles Androidbutikk.

Frode Pedersen

Pressekontakt Redaktør/informasjonssjef 90722391