Det er viktig at både arbeidsgivere og arbeidstakere setter seg inn i de nye reglene for å unngå brudd på rettigheter og plikter, sier Rune Aale-Hansen, administrerende direktør i Regnskap Norge. Foto: CF-Wesenberg.

Fristen for å avtale hjemmekontor er 1. juli!

Det er viktig at både arbeidsgivere og arbeidstakere setter seg inn i de nye reglene for å unngå brudd på rettigheter og plikter.

Etter unntakstilstand fra arbeidsmiljøloven under pandemien, ble det tidligere i år vedtatt revidert forskrift om «arbeid i eget hjem». Den reviderte forskriften trer i kraft 1. juli og stiller tydelig krav til plikter og rettigheter for hjemmekontor.

– Regnskap Norge synes endringene i forskrift om arbeid i eget hjem isolert sett er fornuftige. De inneholder både innstramminger og viktige presiseringer, og det er viktig at både arbeidsgivere og arbeidstakere setter seg inn i de nye reglene for å unngå brudd på rettigheter og plikter, sier Rune Aale-Hansen, administrerende direktør i Regnskap Norge.

Tidligere i våres ble det lagt frem en første forskningsrapport om effekt, konsekvenser og utfordringer fra hjemmearbeid under pandemien. I tillegg pågår et større forskningsprosjekt som skal gå til 2026. Resultater fra denne forskningen vil kunne begrunne ytterligere fremtidige endringer i forskriften.

– De siste to årene har deler av forskriften om hjemmekontor vært suspendert som følge av den unntakstilstanden vi har levd i. Samtidig har vi erfart hvor lett det er for mange kontoransatte å jobbe fra eget hjem – takket være digitale løsninger. Det vi i mindre grad har sett, og som forskningen er i gang med å se på, er hvordan dette påvirker faglig og sosialt fellesskap, utvikling og ikke minst produktivitet over tid, sier Regnskap Norge-sjefen.

– Endringene som trer i kraft 1. juli, som tydeliggjør at forskriften gjelder for arbeid i eget hjem, er isolert sett oppklarende. Likeledes presiseringen av at «kortvarig og sporadisk» arbeid i eget hjem er der man jobber noen få dager eller en til to uker fra hjemmekontoret, eller der man i snitt jobber mindre enn en dag i uka hjemme. Mer enn det er å anse som fast, og utløser da rettigheter og plikter.

Hjemmebesøk fra Arbeidstilsynet – og andre fremtidige endringer?

I slutten av april la Arbeidsforskningsinstituttet frem en rapport om kartlegging av omfang, utviklingstrekk og konsekvenser ved arbeid fra hjemmekontor under koronapandemien. Resultatene viser et blandet bilde av mindre stress, men økt sammenblanding av arbeidstid og fritid.

– Det som vil være interessant å se er langtidseffekt knyttet både til grad av stress, skille mellom jobb og fritid, produktivitet og utvikling av faglig og sosialt arbeidsmiljø, sier Regnskap Norge-direktøren: – Samfunnet og arbeidslivet er i stor endring. Når ny kunnskap foreligger i 2026 vil det kunne avdekke behov for ytterligere endringer. Før den tid og fra og med 1. juli er det imidlertid viktig å sørge for å etterleve eksisterende forskrift. Den gir også Arbeidstilsynet anledning til å føre tilsyn med arbeidsgivers oppfølging av hjemmekontorforskriften, det vil si om det er inngått skriftlige avtaler om bruk av hjemmekontor, og om hjemmekontor inngår i arbeidsgivers risikovurdering av arbeidsmiljøet i virksomheten.

Bransjeforeningen for autoriserte regnskapsførere – tett på næringslivet.