Ingrid Brandvik og Stian Pedersen

Nye ansatte i Riddu Riđđu

Riddu Riđđu har ansatt Stian Pedersen og Ingrid Brandvik som henholdsvis produsent og kommunikasjons-/festivalkoordinator. De er begge i full gang med planlegging av neste års festival sammen med resten av kontoret.

Stian Pedersen er utdannet prosjektleder innen kunst- og kreativ næring, og har vært tilknyttet festivalen i ulike profesjonelle roller siden 2013. Han blir prosjektleder for alle arrangementer i Riddu Riđđu, med ansvar for booking av utøvere og utvikling av kunstnerisk program, sammen med festivalsjefen.

«Jeg anser meg som veldig privilegert som får lov til å jobbe med Riddu Riđđu. Det å være med på å skape en viktig møteplass for både samisk – og urfolkskultur er veldig spennende og givende. Jeg er klar for nye utfordringer og er klar for å ta rollen som produsent i en av verdens viktigste festivaler!» - sier Pedersen.

Brandvik har tidligere jobbet som kommunikasjonskonsulent for menneskerettighetsorganisasjonen PEN International i London. Hun vil få ansvar for å utarbeide festivalens kommunikasjonsplan, samt driften av kontoret sammen med daglig leder.

«Jeg er stolt og takknemlig over muligheten til å jobbe sammen med det engasjerte teamet på Riddu Riđđu! I tillegg til å ha et imponerende bredt kunstnerisk program, er de en ledende aktør i arbeidet med å fremme urfolks kultur og rettigheter. Jeg gleder meg til å brette opp ermene.» - sier Brandvik.

Bente O. Skogvang, styreleder i Riddu Riđđu Festivála AS, er godt fornøyd med ansettelsen: “Både Stian og Ingrid er faglig sterke og godt motiverte for å jobbe i Riddu Riđđu. De utfyller teamet på en god måte og jeg vet de vil bringe nye tanker inn i festivalen. I tillegg utfyller de hverandre, der Stian har et stort nettverk regionalt, god kjennskap til Riddu Riđđu og ungdommene i regionen. Mens Ingrid har høy faglig kompetanse og et nasjonalt og internasjonalt nettverk innen fagfeltet. Masteroppgaven hennes omhandlet hatefulle ytringer på nett mot samer og andre minoritetsgrupper. I denne fulgte hun blant annet den historiske rettssaken fra 2019, hvor utfallet i en sak om samehets for første gang endte med domfellelse."

En internasjonal urfolksfestival!

Riddu Riđđu Festivàla er en internasjonal urfolksfestival, som årlig finner sted i Kåfjord kommune i Nord-Troms. Festivalen er utendørs, og har programtilbud for hele familien. Programmet inneholder verdensomspennende urfolksmusikk, kunst, teater og dans, ungdomsleirer med kunstneriske og politiske workshops, barnefestival, dagsaktuelle seminarer, omfattende kursprogram, film og litteratur.

Riddu Riđđu Festivála AS
Riddu Riđđu festivála , Senter for nordlige folk