Stream Sápmi: ny samisk konsertserie

Riddu Riđđu og Davvi álbmogiid guovddáš / Senter for nordlige folk starter Stream Sápmi, en konsertserie med samiske artister. Først ut er de unge samiske talentene Emil og Lávre. Konserten er fredag 5. juni kl 20.00 og kan ses både på nett og fra Senter for nordlige folk.

Emil Karlsen (22) og Lávre Johan Eira (19) er et nytt musikalsk samarbeid i Sápmi. De jobber med et album som utforsker drømmeverden i gamle dager og i dagens tid. Med seg på konserten får de Resirkulert-trommis Joakim Åsmund Hansen. Musikken er en blanding av joik og låter med samiske tekster.

-Jeg gleder meg vilt til å spille og er glad for å samarbeide med så dyktige samiske artister, og særlig Lávre som jeg har jobbet tettest med. Det har vært intense skrivedager, så låtene er så ferske som du får dem, sier Karlsen.

Konserten strømmes live på facebook og youtube, men det er også mulig for 50 personer å se konserten i Kultursalen på Senter for nordlige folk. Det er begrenset kapasitet, så her gjelder det å være tidlig ute.

Emil Karlsen er for mange kjent som vokalist i bandet Resirkulert. I 2019 ble Karlsen utnevnt til Årets unge kunstner av Riddu Riđđu. Karlsen har det siste året tolket flere låter av Áillohaš og fått mulighet til å fordype seg mer i joik, og særlig utforsket sjøsamisk joik.

Lávre Johan Eira (19) er fra Kautokeino og har opptrådt på Påskefestivalen i Kautokeino. Lávre ga ut singelen Beaivenieida i 2019. Musikken hans har samiske tekster og melodiene er basert på joik.

-Det er fint å kunne støtte artister og tekniske leverandører i denne vanskelige tiden. Samtidig syns jeg det er viktig at samisk musikk også er synlig til tross for at samiske festivaler er avlyst, sier Sandra Márjá West, festivalsjef i Riddu Riđđu.

-Vi er stolte av å ha fått til dette flotte samarbeidet, og gleder oss til å kunne presentere samisk musikk av høy kvalitet fra vår kultursal på senteret, sier daglig leder Svein Leiros.

Kontakt:

Emil Karlsen, artist:

Sandra Márjá West, festivalsjef Riddu Riđđu: 93 40 83 55

Svein Odvvar Leiros, daglig leder Senter for nordlige folk: 95 79 37 99

• riddu sessions
  • årets unge kunstner
  • riddu riđđu

• Troms

Riddu Riđđu Festivàla er en internasjonal urfolksfestival, som årlig finner sted i Kåfjord kommune i Nord-Troms. Festivalen er utendørs, og har programtilbud for hele familien. Programmet inneholder verdensomspennende urfolksmusikk, kunst, teater og dans, ungdomsleirer med kunstneriske og politiske workshops, barnefestival, dagsaktuelle seminarer, omfattende kursprogram, film og litteratur.