Bruk av ROCKWOOL steinull som isolasjon i innvendige skillevegger gir betydelig lydreduksjon.

Husk å isolere skilleveggene!

Skilleveggene i mange boliger - også nye - er ikke isolert i det hele tatt og mange blir derfor utsatt for både unødig og irriterende støy fra naborom. En av de viktigste grunnene til at det er slik, skyldes det faktum at det ikke er noen krav til isolering av lette skillevegger i en og samme boenhet.

Ved å isolere skilleveggene oppnår du flere fordeler - både i form av forbedret støydemping, temperaturkontroll og brannsikkerhet.

Forskjellen på en isolert skillevegg og en uten isolasjon kan være mer enn 6 dBA. Selv om dette kanskje ikke høres så mye ut, vil en reduksjon på 8-10 dBA oppfattes som en halvering av støyen. Hvor stor lydreduksjon som oppnås, er avhengig av type platekledning, antall platelag og stendertype. For eksempel vil en enkeltvegg med standard stålstendere ha ca 4 dB bedre verdier enn en vegg med trestendere.

Velg riktige isolasjonsprodukter

Vanlige lettvegger med trepanel har en dårlig lydisolerende evne, men dette kan forbedres på flere måter. Selve veggen kan åpnes og isoleres med ROCKWOOL FLEXI A-PLATE eller ROCKWOOL Lydplate. Deretter kles det med ett eller to lag plater – for eksempel 12,5 mm gips på hver side. Det er steinullens oppbygging med luftfylte hulrom som bremser lydbølgene. Sammen med steinullens tyngde gir dette materialets gode lydisolerende og lydabsorberende egenskapene.

Bruker du ROCKWOOL FLEXI A-PLATE til å isolere hulrommene i skilleveggene går jobben raskt unna – enten du rehabiliterer eller bygger nytt. Platene har en fleksibel langside som gjør at de fjærer ut og gir svært god utfylling - selv om avstanden mellom stenderne varierer med opptil 20 mm. Dermed slipper du ekstra arbeid med tilskjæring og unødig kapp.

Det aller beste resultatet får du ved å bruke ROCKWOOL Lydplate. Denne platen er spesialutviklet for oppgaven og finnes for både stålprofiler og trestendere. ROCKWOOL Lydplate er en tyngre og mer formfast plate sammenlignet med vanlig lettull.

En annen metode, som også vil forbedre lydisolasjonen, er å sette opp en ny vegg utenpå den eksisterende veggen, enten utlektet eller frittstående.

En frittstående vegg er den beste løsningen, for da reduserer du muligheten for at lydbølgene forplantes videre. Stendere med minimum 70 mm bredde settes opp med en liten avstand til bakveggen. Veggen fylles opp med ROCKWOOL FLEXI A-PLATE mellom stenderne, og kles med ett eller to lag plater.

En bedre og tryggere bolig

Med skillevegger som er isolerte blir det enklere å holde ønsket temperatur i ulike rom. Mange ønsker for eksempel å ha lavere temperatur på soverommet enn i stua. Dette bidrar til bedre bokomfort, redusert energiforbruk og mindre kostnader.

Det er også viktig å merke seg at når du isolerer med ROCKWOOL steinull øker brannsikkerheten.

ROCKWOOL steinull er ubrennbar og tåler over 1000 °C uten å smelte. Dette reduserer risikoen for brannspredning og gir ekstra tid til redning av liv og verdier hvis uhellet skulle være ute.

Egne krav til skillevegger mellom ulike boenheter

For skillevegger mellom ulike boenheter er det imidlertid krav til både lyd- og brannisolering.

I disse tilfellene vil lydkravene, som skal oppfylles, ofte være så strenge at oppbyggingen av konstruksjonen samtidig også oppfyller brannkravene. Derfor er det som regel viktigst å ha fokus på lydisoleringen når det gjelder denne typen skillevegger.

Mer informasjon om isolering av alle typer skillevegger finner du på www.rockwool.no.