ROCKWOOL Redair FLEX valgt som isolasjonssystem i nok en bærekraftig studentboligutbygging

Med Studentskipnaden i SørØst-Norge som byggherre går Veidekke Entreprenør AS nå snart inn i sluttfasen med den rekordraske og klimavennlige studentboligutbyggingen i Hønefoss. Prosjektet består av to studentboligblokker i massivtre på 4 og 5 etasjer foruten to kjelleretasjer i betong med blant annet studentrettet næringsareal og garasjeanlegg. Utvendig vil byggene med de 154 studenthyblene bli kledd med en kombinasjon av ubehandlet malmfuru og fasadeplater.

Studentboligene, som vil ha passivhusstandard, ble påbegynt sommeren 2015 og skal ferdigstilles allerede i august 2016. Prosjektet er tegnet av Code Architecture AS.

Dette er nok et stort prosjekt der fasadeisoleringssystemet REDAir FLEX fra AS ROCKWOOL er valgt i kombinasjon med massivtre. Valget er blant annet basert på gode erfaringer fra tilsvarende prosjekter utført av andre avdelinger i Veidekke Entreprenør.

- Vi har brukt 150 mm REDAir FLEX på ytterveggene – totalt 2395 m2 på de to studentboligblokkene, sier formann Jon Thorvaldsen fra Veidekke. - Kombinert med massivtre gir dette systemet fra AS ROCKWOOL en enkel og rasjonell oppbygging av veggsjiktet. Massivtre er i seg selv vindtett. Derfor er det bare overganger og skjøter mellom elementene som må forsegles. Fordi REDAir Flex er godkjent uten ekstra vindsperre trengs det ikke et eget vindsperresjikt. Dette betyr at vi sparer en arbeidsoperasjon og det blir et usikkerhetsmoment mindre, fortsetter Thorvaldsen.

- Det er viktig at vi oppnår energieffektive bygg med et godt inneklima og med reduserte klimautslipp, tilføyer prosjektingeniør Håvard Kirkebøen i Veidekke. - Det ubrutte isolasjonssjiktet ved bruk av REDAir FLEX gir svært gode varmetapstall og kuldebroverdier. I kombinasjon med massivtre får man også en ukomplisert og robust oppbygning av klimaskallet på bygget.

- Det er heller ingen ulempe at massivtre gir spikerslag overalt og at det gjør det svært enkelt å montere REDAir FLEX utenpå. Dette gir lavere risiko for utførelsesfeil i form av glipper og dårlig tilpasning, skyter Thorvaldsen inn. - Og så går det raskt. Hele prosjektet fra første spadetak til ferdigstillelse skal jo kun ta litt over et år.

Også ROCKWOOL steinull på taket

De flate takene på de to hybelbyggene har også fått isolasjon fra AS ROCKWOOL. Det er lagt ut over 1000 m2 med takisolasjonssystemet TOPROCK. Gjennomsnittlig isolasjonstykkelse er på 400 mm.

TOPROCK er, som andre ROCKWOOL-produkter, laget av ubrennbar steinull og kan brukes over hele taket uten begrensninger. En brann kan spre seg raskt over et tak og derfor er valg av riktig isolasjonsmateriale svært viktig. Med dekker av massivtre stilles det også skjerpede krav til bruk av ubrennbart materiale på tak. På grunn av de gode brannhemmende egenskapene til TOPROCK, vil taket få en god passiv brannbeskyttelse som bidrar til å beskytte mennesker og verdier i bygningene.