Det er viktig at kjelleretasjen er godt beskyttet mot kulde og fuktighet.

Utnytt kjelleren bedre!

For å kunne utnytte kjelleren, enten det er til boligformål eller lagring, er det viktig at kjelleren er beskyttet både mot kulde og fuktighet. Feil utførelse kan fort medføre fuktskader, sammenbrudd av konstruksjonen, dårlig inneklima og uønsket lukt. Fukt og vannskader utgjør en stadig større andel av dagens byggskader. Samtidig vet vi at det fremover ikke bare vil bli større nedbørsmengder, men det vil også skje oftere og med kraftigere intensitet.

Kjellervegg mot terreng

Dagens forskrifter krever like god isolering av kjellervegger som skal brukes i oppholdsrom, som for yttervegger forøvrig. For å oppnå en mest mulig fuktsikker konstruksjon, anbefales det at minimum 2/3 av den totale isolasjonstykkelsen plasseres på yttersiden av kjellerveggen. Dette vil gi en tørrere vegg, med økt energikomfort og redusert risiko for innvendige skader.

ROCKWOOL Drensplate er beregnet til utvendig isolering av boligkjellere på en etasje under terrenget. Drensplaten gir en fullgod teknisk og kostnadsbesparende løsning, både når det gjelder isolering og drenering. Platens unike egenskaper gjør at den er kapillærbrytende og vannavstøtende. Det medfører at hverken isolasjonen eller muren blir fuktig. ROCKWOOL Drensplate vil, på grunn av sin store dampåpenhet, gi en raskere uttørking av veggen og bidra til å sikre et godt resultat.

Ved å montere ROCKWOOL Drensplate, vil veggen tørke raskere ut. Dette er spesielt fordelaktig ved f. eks. rehabilitering av yttervegger med fuktproblemer og i nybygg hvor mye byggfukt skal ut av konstruksjonen.

Ved bruk av ROCKWOOL Drensplate er det ikke nødvendig å bruke grunnmurplate (knasteplate).

Kjellervegg over terreng

Isolering av kjellerveggen over terrengnivå opp til fasadekledningen, kan løses med trykkfaste ROCKWOOL plater (f. eks. Hardrock Fasadeplate eller MARKPLATE) pusset med spesialpuss, eller fuktsikre bygningsplater som festes til lekter.

Gulv på grunn

Gulv på grunn bygges opp med sikte på å oppnå lavt varmetap, god komfort og for å hindre fukt fra grunnen. God varmeisolasjon under gulvet vil bidra til å holde temperaturen i grunnen lav i forhold til innetemperaturen, og vil føre til en utadrettet damptransport. I og med at U-verdikravet til gulv på grunn i småhus og boligblokker nå er 0,10W/m2K betyr dette i praksis en økt isolasjonstykkelse på ca 50% fra tidligere.

Konsekvensen av dette er at det kreves tykkere markisolasjon rundt for eksempel ringmuren for å unngå teleskader på utsiden av muren. Det er den lokale frostmengden på stedet som avgjør hvor bred og tykk markisolasjonen bør være.

Både ROCKWOOL MARKPLATE og Støpeplate Pluss er produsert av ubrennbar fukt- og vannavvisende steinull. Platene har et kapillærbrytende sjikt noe som er svært viktig i forbindelse med fuktsikringen i grunnen. Markplaten er hardkomprimert og har høy densitet og brukes til telesikring av grunne fundamenter og til gulv på grunn. En fordel ved Markplaten er at den føye seg bedre til underlaget uten å brekke ved belastning enn plastisolasjon.

Støpeplate Pluss er ypperlig både til isolering av gulv på grunn, innvendig isolering av ringmur og på kjellergulv som skal støpes. Støpeplate Pluss har en to-sjikts oppbygging, med en hard overflate som tåler gangtrafikk i forbindelse med utlegging og støping, og en myk og fleksibel underside som tar opp mindre ujevnheter i underlaget.

Mer informasjon finner du på www.rockwool.no