Åpning av Norges første gjenvinningsstasjon for ROCKWOOL isolasjon hos Byggmakker Larvik

Torsdag 26.01 var det duket for offisiell åpning av Rockcycle ordningen for retur av steinull hos Byggmakker i Larvik!

En egen komprimator er satt opp for kunder av Byggmakker Larvik der de kan returnere restkapp og gammel steinull, og herfra vil steinullen gå til omsmelting på fabrikken i Moss til nye robuste ROCKWOOL produkter. Byggmakker Larvik er første byggevareforhandler i landet som kaster seg frem med et tilbud til sine kunder om fri retur av steinull, og reaksjonene blant de fremmøtte var uten tvil av det gode slaget. Dette har vært etterspurt av bransjen, og den lette tilgjengeligheten for kundene settes pris på.

Byggmakker Larvik bidrar dermed til å redusere avfallet på byggeplasser samt å etablere sirkulariteten ved de solgte ROCKWOOL-produktene. Ved hjelp av deres bidrag så vil kundene enklere nå TEK17-målet om 60% (snart 70% - juli 2023) avfallssortering på byggeplass samt å overholde avfallsforskriften §9-4 om at alle utsorterte materialer som er ment for ombruk eller materialgjenvinning ikke er tillatt deponert. Ved å tilby denne returløsningen på sin eiendom viser Byggmakker at de tar bærekraft på alvor og tar plass i førersetet for bærekraftig bedriftsstyring.

Daglig leder for Byggmakker Larvik, Per Skinmo, åpnet den nye stasjonen med å fortelle om Byggmakkers visjoner om bedre ordninger for resirkulering av gamle byggmaterialer. Til stede under lanseringen var også Hans Joachim Motzfeldt, tidligere samfunnskontakt i ROCKWOOL, og nåværende bærekraftsansvarlig i Byggmakker.

Fra ROCKWOOL hadde vi med oss Morten Rønningen som informerte byggmestere, ansatte og andre om hvordan systemet fungerer i praksis og om ROCKWOOL.

Rockcycle-stasjonen ble offisielt åpnet av den første ROCKWOOL-platen som ble lagt inn i komprimatoren, etterfulgt av en kunde som fikk æren av å tømme sine poser med steinull ned i containeren.

Byggmakker Larvik er som nevnt den første byggevareforhandleren som har opprettet dette tilbudet. Interessen for flere slike tilbud på andre byggevareforhandlere er sterkere enn noen gang, og det blir spennende å se veksten av returull til ROCKWOOLfabrikken i Moss de neste årene.

AS ROCKWOOL takker Byggmakker Larvik for godt samarbeid knyttet til Rockcycle ordningen.

Kategorier

Konsernet ROCKWOOL er verdens ledende leverandør av produkter og løsninger basert på steinull. Konsernet er også blant verdens ledende isolasjonsprodusenter. Sammen med andre produkter til byggenæringen, som for eksempel himlingsprodukter og fasadeplater, sikrer konsernet energieffektive og brannsikre bygg med god akustikk og behagelig inneklima. Forretningsområder utenfor byggesektoren omfatter dyrkningssubstrater til gartneribransjen, spesialfibre til bremsebelegg og pakninger, samt systemer til støy- og vibrasjonsdemping ved vei og jernbaner. Konsernet omsatte i 2017 for EUR 2,374 mill. Konsernet har over 11,000 medarbeidere og har hovedkontor utenfor København. Selskapet er notert på NASDAQ Copenhagen. Konsernet har sitt tyngdepunkt i Europa, men har også produksjon, salg og serviceytelser i Nord-Amerika og Asia. Godt hjulpet av et stort nettverk av forretningsforbindelser når konsernets produkter og løsninger nesten alle deler av kloden.