For å løse utfordringen med brannsikkerhet, god lydisolering og energieffektivitet falt valget på REDAir FLEX.

Moholt 50/50 – RedAir® FLEX i et av Europas største byggeprosjekter i massivtre

Studentene i Trondheim har fått 632 nye klimavennlige boliger. Prosjektet omfatter blant annet fem nietasjers blokker i massivtre. Som fasadeisolasjon brukes ROCKWOOL REDAir FLEX.

Nøkkelordene i hele prosessen har vært å byggeklimavennlig og energieffektivt. Studentsamskipnaden i Trondheim, som er byggherre, valgte derfor en trekonstruksjon. Samtidig la de også vekt på andre egenskaper som miljø, kvalitet, brannsikkerhet og totalkostnader ved materialet. Hemmeligheten bak energieffektive bygninger er heldekkende fasadeisolasjon.
  – REDAir FLEX har veldig gode isoleringsegenskaper, samtidig som det gir minimalt med kuldebroer. Dessuten trenger vi ikke å bruke stendere eller dekke til i byggeperioden, forteller Jostein Wilmann fra entreprenøren Veidekke.

Trehusene i Moholt 50/50 har passivhusstandard med energitilførsel fra bergvarme. Kombinasjonen fører både  til at energibehovet er lite, og til at den energien som tilføres, har svært lavt klimagassutslipp per kWh. Og siden  bergvarmepumpen har frikjøling, gir den – sammen med isolasjonen fra ROCKWOOL – et behagelig inneklima.

Moholt 50/50 er et av Europas største prosjekt med massivtrehus og omfatter totalt
23 000 m2. De fem nietasjers  blokkene utgjør et helt nytt kvartal i studentbyen Moholt like utenfor Trondheim. I tillegg til at ytterveggene er isolert med REDAir FLEX, er også innervegger, gulv og tak isolert med steinullisolasjon fra ROCKWOOL. Det gir – i tillegg til et utmerket inneklima – god lydisolering samt optimal brannsikring.
  – Vi hos Veidekke har gode erfaringer med systemet fra prosjekter andre steder i Norge, noe som gjorde det naturlig å bruke REDAir FLEX også her. Det har vist seg å være et godt valg, sier Jostein Wilman og fortsetter:
   – Med tanke på både kostnader og resultat er jeg overbevist om at REDAir FLEX er den beste løsningen for prosjekter av denne typen.

Kategorier

Konsernet ROCKWOOL er verdens ledende leverandør av produkter og løsninger basert på steinull.

Det primære formål med ROCKWOOL isolasjonsprodukter er å isolere mot varme, kulde, brann og lyd. Vår visjon er at AS ROCKWOOL skal være ledende leverandør av isolasjon, der positivt bidrag til et bedre miljø og brannsikring skal være førende.