ROCKWOOL sørger for energioptimalisering etter totalrenovering av hovedkontor

ROCKWOOL sørger for energioptimalisering etter totalrenovering av hovedkontor

Etter omfattende beregninger konkluderte ROCKWOOL med at det beste resultatet, med tanke på CO₂ og økonomi, ville være å renovere det 50 år gamle nordiske hovedkontoret. Hovedkontoret er det seneste initiativet etter energirenoveringen av fabrikken i Moss i 2020, og er en del av konsernets gjennomgående klimastrategi. Oppussingen av hovedkontoret har redusert energiforbruket med hele 64 %.

Renoveringen av ROCKWOOL sitt nordiske hovedkontor utenfor København er enda et bidrag mot konsernets bærekraftsmål om å redusere energiforbruket (kWh/m2) i egne kontorbygg med 75 % innen 2030 (35 % innen 2022).

I 2020 gikk fabrikken i Moss gjennom en stor energirenovering som har redusert strømkostnadene og bidratt til et bedre arbeidsmiljø med nye tette vinduer, godt etterisolerte fasader og forbedret ventilasjon. Det samme gjelder det 3448 m2 store hovedkontoret i Hedehusene utenfor København, hvor energiforbruket har sunket med imponerende 64 % fra 185 til ca. 68 kWh/m2/år.

Stor klimagevinst av renovering fremfor nybygg

Valget av renovering fremfor nybygg passer som hånd i hanske med ROCKWOOL sitt generelle fokus på bærekraft, sirkularitet og resirkulering. LCA-beregninger viser at det er spart ca. 370 t. CO₂ ved å bevare og gjenbruke byggets grunnkonstruksjon.

– I mange tilfeller velger folk å rive «gamle», utdaterte bygg og bygge nye i stedet, men heldigvis er det økende oppmerksomhet rundt fordelene ved å pusse opp. Byggesektoren har ansvar for ca. 29% av det totale avfallet i Norge, sier Frank Ove Larsen, administrerende direktør i ROCKWOOL i Norden og fortsetter:

– Helt siden 2012 har vi hatt en gjenvinningsordning for brukt steinull i Danmark noe vi nå også har lansert i Norge. All isolasjon som ble revet under renoveringen av hovedkontoret ble samlet inn og resirkulert på ROCKWOOL sine fabrikker. Den gamle steinullen går tilbake i den vanlige produksjonen hvor den smeltes om til nye produkter fremfor å bli sendt til deponi.

Renovering kommer også økonomien til gode

Renoveringen er ikke bare en gevinst for miljøet, men det har også en positiv effekt på de totale kostnadene ved byggingen, sier Larsen:

– Renovasjon er ikke bare lønnsomt med hensyn til reduksjon av CO₂-utslipp, men også rent økonomisk. Totalpris for oppussingen er ca. 23 000 kr/m2, hvor nybygg er beregnet til 27-34 000 kr/m2. Det er en betydelig kostnadsreduksjon som kan merkes.

ROCKWOOL sine renoveringsresultater av både hovedkontor og fabrikken i Moss underbygger oppfordringen til blant annet SINTEF om at Norge bør satse på rehabilitering fremfor nybygg. I 2020 gjennomgikk SINTEF livsløpsanalyser for 120 ulike byggeprosjekter i Norge for å se på beregningene av klimagassutslipp. Resultatene fra studiene konkluderte at det var rehabiliteringsprosjektene som klarte å holde utslippene lavest fremfor å bygge nytt.

For ytterligere informasjon, kontakt:
Torkel J. Wæringsaasen | Marketing Manager Norway | ROCKOOL Nordics
Tlf. (+47) 91 15 66 88 | E-mail torkel.weringsaasen@rockwool.com

For bildemateriale og koordinering av intervjuer, kontakt:

Elise Hartvedt Knudsen | Kommunikasjonsrådgiver, Perfekta PR | Tlf. +45 27 54 69 73 | E-post: elise@perfektapr.dk

Bildetekst til medsendt materiale:
Bilde 1-4: ROCK

Kategorier

Konsernet ROCKWOOL er verdens ledende leverandør av produkter og løsninger basert på steinull. Konsernet er også blant verdens ledende isolasjonsprodusenter. Sammen med andre produkter til byggenæringen, som for eksempel himlingsprodukter og fasadeplater, sikrer konsernet energieffektive og brannsikre bygg med god akustikk og behagelig inneklima. Forretningsområder utenfor byggesektoren omfatter dyrkningssubstrater til gartneribransjen, spesialfibre til bremsebelegg og pakninger, samt systemer til støy- og vibrasjonsdemping ved vei og jernbaner. Konsernet omsatte i 2017 for EUR 2,374 mill. Konsernet har over 11,000 medarbeidere og har hovedkontor utenfor København. Selskapet er notert på NASDAQ Copenhagen. Konsernet har sitt tyngdepunkt i Europa, men har også produksjon, salg og serviceytelser i Nord-Amerika og Asia. Godt hjulpet av et stort nettverk av forretningsforbindelser når konsernets produkter og løsninger nesten alle deler av kloden.