Foto Stig H Dirdal

Singelaktuelle Helga Guren og Rekviem til Heddadagene

Rekviem til Heddadagene 2022

Etter to tøffe år for kulturbransjen, kan vi endelig møtes på teaterfestival igjen! Den 10.-19. juni går Heddadagene 2022 av stabelen i Oslo og 34 scenekunstinstitusjoner fra hele landet samles for å dele og feire norsk teater. I år kan Heddadagene omsider gjennomføres på ekte festivalvis, der vi over ti dager vil fylle hovedstadens scener og saler med over 45 forestillinger, fagarrangementer, seminarer og - sist, men ikke minst - et svært etterlengtet publikum. Det gleder oss at Rogaland Teater blir med på denne feiringen!

Rekviem spilles i Kanonhallen 15. og 16. juni. 15. juni blir det arrangert en Teatersalong etter forestillingen.

I Rekviem inviterer skuespiller Guren og det kunstneriske teamet  til et allkunstverk med stor romslighet og takhøyde. I forestillingsprosjektet får ulike sceniske sjangre og uttrykk plass til å boltre seg, samtidig som de smelter sammen og skaper et eget levende univers.

Helga Guren er også aktuell med ny singel med bandet Tractus. Tractus oppstod i etterkant av Rekviem og består foruten Helga Guren av musikerne Anders Brunvær Hauge og Bendik Andersson. Teksten til singelen Tenke tanker er skrevet av Helga Guren og tonesatt av Rekviemtrioen Tractus.

TENKE TANKER - Link til singel

Heddadagene er et initiativ fra Heddakomiteen og Norsk teaterlederforum (NTLF). 34 av medlemsteatrene i Norsk teater - og orkesterforening (NTO) står som arrangører av festivalen og er økonomiske bidragsytere til Heddadagene 2022. Heddakomiteen har det overordnede faglige ansvaret, mens NTO er formell eier og har prosjektansvar for Heddadagene.

Pernille Kaldestad

Pressekontakt Informasjonssjef 92421792

Velkommen til Rogaland Teater!

Den 15. april 1883 åpnet teaterbygningen i Kannik for første gang dørene for publikum. Siden den spede starten har teatervirksomheten gledet, forarget, engasjert og begeistret.
Rogaland Teater har vært et samlingssted for scenekunst preget av høy profesjonalitet og kunstnerisk kvalitet. Gjennom årene har teatret utviklet seg, etablert et eget barne- og ungdomsteater, bygget på, blitt større, fått flere publikummere og blitt en sentral kulturinstitusjon og en merkevare med godt omdømme.
I dag, over 130 år etter åpningen, er aktiviteten på huset og nivået på scenekunsten høyere enn noensinne. Virksomheten ved huset spenner bredt, og det profesjonelle miljøet på og bak scenen er en velsmurt motor i det rogalandske kulturlivet.
Ringvirkningene fra Teaterveien når ut til hele Rogaland. Rogaland Teater er et hus med høye kunstneriske ambisjoner, stor energi og uendelig mye skaperkraft.
Rogaland Teater skal være sentrum i kunsten. For mennesker, av mennesker. Et sted der det nye skapes og der det kjente blir nytt.

Rogaland Teater
Teaterveien 1