Foto: Ruter As / Nucleus AS,  Øyvind Ganesh Eknes
Foto: Ruter As / Nucleus AS, Øyvind Ganesh Eknes

Her er Ruters årsrapport for 2022

Ruters årsrapport for 2022 er klar, og her kan du lese mer om vårt arbeid i 2022.

Nå kan vi slå fast at vi endelig reiser sammen igjen. Etter 2,5 år med kontinuerlig krisehåndtering har vi lagt pandemien bak oss, og er i den nye normalen. I Ruters område hadde vi 341 millioner påstigninger i 2022, rundt 100 millioner flere enn i 2021 og 2020. Det er en økning på 39% fra 2021.

Sammen med kunder, ansvarlige eiere i Oslo og Viken, staten og våre samarbeidspartnere har vi klart å opprettholde det gode kollektivtilbudet, og er godt rustet for å videreutvikle det i fremtiden. Det er ingen selvfølge. Sammenlignet med andre byer i Norden, har Oslo i stor grad fått tilbake reisende etter pandemien.

Satsingsvillighet fra eierne våre og staten gjør at kollektivtilbudet i Oslo og Viken står støtt, og at Ruter har kunnet løfte blikket, selv i en krevende tid. Derfor kunne vi blant annet i 2022 fortsette med å jobbe frem nye betalingsløsninger, utvikle en mer individtilpasset kollektivtransport, ta noen av de siste avgjørende skrittene mot å bli verdens første hovedstad med utslippsfri kollektivtrafikk og satse på både selvkjøring og kunstig intelligens.

Alt dette, og mye mer kan du lese om i årsrapporten vår https://aarsrapport2022.ruter.... God lesning.