Foto: Ruter As / Fotograf Birdy, Birgitte Heneide

Valg av dekk og trafikksikkerhet

Busser skal som hovedregel ha piggfrie dekk. Operatør har mulighet til å søke om dispensasjon til å bruke piggdekk i kontrakter der det anses som nødvendig. Alle busser er utstyrt med kjettinger og disse skal benyttes hvis det er øyeblikkelige behov for godt veigrep.

I en nyhetssak på NRK mandag morgen ble det fremsatt påstander som ble stående uimotsagt, hvor det er nødvendig med en presisering.

Sjåførenes organisasjoner reagerer på at det må søkes dispensasjon for bruk av piggdekk. I NRK-saken fremstilles det som om dette er en omfattende og byråkratisk prosess. Det er det ikke.

I saken kommer det ikke fram at dispensasjon er noe man kan søke én gang, for opp til flere år av gangen og opp til hele lengden av kontrakten. Årsaken til at vi krever dispensasjonssøknad er for å ha oversikt og skape bevissthet rundt piggdekkbruk.

Alle søknader innvilget

Siden begynnelsen av 2000-tallet har det vært stilt krav til piggfrie dekk på busser. Hovedregelen er at det skal benyttes piggfrie dekk, eller såkalte helårsdekk. I de siste anbudene har Ruter åpnet for at operatører kan søke dispensasjon for piggdekk på linjer hvor det kan være utfordrende kjøreforhold. Alle som har søkt om dispensasjon har fått det.

Alle busser er utstyrt med kjettinger og disse skal benyttes hvis det er øyeblikkelige behov for godt veigrep. Ansvaret for disse vurderingene ligger hos fører og operatør, og er grunnlag for en eventuell dispensasjonssøknad.

Vedlikehold av vinterveier

Ruter vet at det er førere og operatører som har best oversikt over det til tider krevende trafikkbildet i Oslo og Viken. For de aller fleste er piggfrie dekk mer enn bra nok. Men på noen deler av strekninger på gitte tidspunkt kan det være mer hensiktsmessig med piggdekk. Ruter jobber sammen med operatørene, veiholder, kommuner med flere for å sørge for best mulig fremkommelighet og vedlikehold av veiene om vinteren.

For de som ønsker å lese mer om fordeler og ulemper med dekkvalg i kollektivtrafikken, anbefaler vi Virkninger av piggdekk på antall ulykker - en kunnskapsoppsummering og Trafikksikkerhet i busstransport fra Transportøkonomisk institutt (side 102 i rapporten).