Byråd for miljø og samferdsel Sirin Stav, foto: Niclas Knudsen

499 for periodebilletten i Oslo

Byrådet i Oslo ønsker å bidra til at enda flere velger å reise kollektivt. Der er det bevilget ekstra midler for å kjøre en kampanje som skal bidra til å gjøre kollektivtrafikken mer attraktiv. For byrådet har det vært viktig å finne tiltak som både bidrar til at nye reisende blir kjent med tilbudet, og samtidig påvirke de som ikke reiser så ofte til å reise mer.

– Nå blir alt dyrere, og vi vet at de med minst å rutte med, er mest avhengig av et godt kollektivtilbud. Derfor kutter vi prisen på 30-dagers billetten kraftig for alle grupper, i et håp om å få enda flere til å velge buss, trikk og bane heller enn bil. Da får vi også mindre kø, lavere utslipp og bedre luft. Dette kan gi folk et lite førjulsløft i en krevende økonomisk hverdag, sier miljøbyråd Sirin Stav (MDG).

–Vi er glade for at kundene våre i sone 1 får mulighet til å kjøpe billigere 30-dagers billetter, slik at tallene på de som reiser kollektivt skal fortsette den gode utviklingen vi så før pandemien, sier markedsdirektør i Ruter, Ellen Marie Rogde.

Nesten 40 % reduksjon

De som reiser i sone 1, Stor-Oslo, kan i perioden fra onsdag 16. november og frem til og med fredag 15. desember kjøpe periodebilletter til sterkt rabattert pris. En voksenbillett i sone 1 koster da 499 kroner, tilsvarende billett for studenter koster 299 kroner, mens barn, ungdom og honnør 30-dagers billett vil kunne kjøpes for 249 kroner. Dette vil si en prisreduksjon på nesten 40 % fra ordinær pris.

Her får du kjøpt rabatterte 30-dagers billetter

Billettene selges i appen Ruter, som er den nyeste versjonen av Ruters billett- og reisesøkapp og i appen til Vy. Det er bare mulig å kjøpe én rabattert 30-dagers billett per person. For å kjøpe billett må du være registrert som kunde i appen. Voksne som vil kjøpe til barn kan også gjøre dette uten å registrere barna. Da må billetten kjøpes i app i barnas mobiltelefon.

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Viken (tidligere Akershus fylkeskommune, 40 %). Totalt var det 246 millioner påstigninger i området vi dekker i pandemiåret 2021.