Samferdselsbyråd Sirin Stav (MDG) gleder seg over at all kollektivtransport snart er utslippsfri i Oslo. (Bildet er oppstart av Oslo Sør-kontrakten i januar 2022)

All kollektivtrafikk utslippsfri i Oslo i 2023

Kollektivtrafikken i Oslo blir utslippsfri innen utgangen av 2023, fem år før målet, og har tatt et stort skritt på veien mot å kunne tilby utslippsfri kollektivtransport i hele Ruters område i løpet av 2028.

Bakgrunnen er at Ruter har inngått to nye kontrakter etter å ha gjennomført bussanbud i Oslo øst. Unibuss og Nobina er de nye operatørene og de 137 bussene vil være elektriske.

– Oslo skal bli verdens første utslippsfrie storby innen 2030. Med utslippsfri kollektivtransport er en viktig del av jobben gjort. De nye elbussene i Oslo øst betyr renere lokal luft, mindre støy, bedre komfort og reduserte klimagassutslipp. De nye bussene er universelt utformet slik at de kan brukes av alle innbyggere og gjester. Jeg er også glad for at bussene har moderne blindsonevarsel og andre tekniske løsninger som skal bidra til å forhindre ulykker med myke trafikanter og andre kjøretøy, sier Sirin Stav (MDG), byråd for miljø og samferdsel i Oslo kommune.

I 2023 vil det bli satt inn totalt 320 nye elbusser i trafikk i Oslo. I tillegg til de 137 elbussene som kommer i de to kontraktene på Oslo øst i desember, vil det også komme ytterligere 183 elbusser på kontrakter i Indre by i april samme år.

– 137 elektriske busser i de to kontraktene vil gi et fornyet tilbud til kundene i Oslo. Dette er en gladnyhet for Stor-Oslo og alle som bor her. Innen utgangen av 2023 kan bussturene i Oslo gjøres med utslippsfritt bussmateriell. Det er en stor seier for miljøet, sier administrerende direktør i Ruter Bernt Reitan Jenssen.

Unibuss og Nobina vant kontraktene

Ruter signerte de to kontraktene i anbudet Oslo øst med Unibuss og Nobina 27. juni. Begge kontraktene har oppstart 10. desember 2023. Kontraktene har en samlet kontraktsverdi over 12 år på rundt 5,4 milliarder kroner.

Unibuss vant kontrakten for ruteområde 1 Oslo nord-øst, med linjer i Groruddalen, samt enkelte linjer som strekker seg utover området, for eksempel til Nordre Aker. Dette rutetilbudet skal driftes fra Brubakkveien bussanlegg på Grorud med en kombinasjon av singel- og leddbusser.

– Med 183 nye elektriske busser som skal kjøre i Indre by og 76 elbusser i Oslo nordøst, er det en glede for oss å bidra til at Ruter og Oslo kommune når sine mål om utslippsfri kollektivtrafikk allerede i 2023, sier Øystein Svendsen, administrerende direktør i Unibuss.

Nobina vant kontrakten for ruteområde 2 Oslo sørøst, med linjer i bydelene Østensjø, Nordstrand og Søndre Nordstrand, samt enkelte linjer som går utenfor området blant annet til sentrum. Dette rutetilbudet skal driftes fra Klemetsrud og Mortensrud bussanlegg med både singel- og leddbusser. Den elektriske bussflåten vil bestå av 61 elektriske busser som skal benyttes på 14 busslinjer.

– Det er svært gledelig at Ruter velger å gi Nobina tillit til å drive nye deler av kollektivtrafikken i Oslo. Vi er stolte over å bidra til lavere utslipp og bedre bymiljø i Oslo, og vi får muligheten til å fortsette arbeidet med å utvikle kollektivtrafikken med søkelys på trygge og bærekraftige reiser for passasjerene, sier Jan Volsdal, administrerende direktør i Nobina AS.

Sikkerhet i høysetet

Alle bussene tilfredsstiller de siste EU-kravene knyttet til sikkerhet. De har blant annet forsterkninger med ekstra beskyttelse for fører med sterkere a-stolpe og forsterkninger langs førerkabinen. Bussene er utstyrt med aktive sikkerhetssystem som øker sikkerheten for både fører, passasjerer og andre trafikanter. Føreren får god oversikt over bussen med blindsonevarsel, 360 graders kamera og digitale speil. Bussene er også utstyrt med funksjonalitet som filskiftevarsel, trøtthetsvarsel, varsel ved for kort avstand til forankjørende transportmidler og skiltgjenkjenning for å gjøre fører oppmerksom på hendelser i tide, slik at ulykker og farlige situasjoner kan unngås.

Bussene er utstyrt med motoriserte rullestolramper, som kan betjenes manuelt ved behov. Det er avsatt plass for to rullestoler i leddbussene og en rullestol i singelbussene. Festeanordninger og veltebøyler tåler en høyere belastning enn det som er standard.

Bussene som skal benyttes i begge kontraktene skal produseres i Europa. De er utslippsfrie og drives elektrisk, med lading på bussanleggene på Brubakkveien, Klemetsrud og Mortensrud. Oppvarming av bussene på kalde dager vil også gjøres med elektrisk tilleggsvarmer.

Vaskehallene på bussanleggene i Brubakkveien og på Mortensrud vil bli Svanemerket første år etter oppstart av kontrakten. I tillegg vil det testes ut en ny løsning på Klemetsrud bussanlegg som også kan muliggjøre Svanemerking. Dette innebærer at vaskehallene vil bruke betydelig mindre vann enn en ordinær vaskehall, samt at det blant annet stiller krav til kjemikaliebruk og rensing/gjenbruk av avløpsvann.

Fakta om utslippsfri kollektivtransport i Oslo og Viken

• Trikk og T-bane går på sertifisert strøm, og er helelektrisk.
  • Ti elektriske minibusser ble satt i drift på Romerike i august 2017.
  • Seks elektriske busser i Oslo inngikk i en toårig pilot, som startet i november 2017.
  • 70 elektriske busser kom i løpet av våren 2019, og ble satt inn på 13 linjer i Oslo. Bussene ble innfaset via endringsordrer på eksisterende kontrakter.
  • 39 elektriske busser begynte å kjøre i Lørenskog og Lillestrøm i forbindelse med oppstart av nye busskontrakter på Romerike 30. juni 2019.
  • De tre Nesoddfergene ble elektriske i 2019 og 2020.
  • 18 elektriske busser ble faset inn i Asker og 23 i Vestre Aker sommeren 2020 i forbindelse med nye busskontrakter.
  • 109 elektriske busser utgjør bussparken i Oslo Sør, og er faset gradvis inn siden oppstart av kontrakten i januar 2022. Det utgjør 96 prosent av bussene, da de fem bussene som kjører på Ulvøya ikke er elektriske, grunnet vektbegrensninger på Ulvøybrua.
  • Fem elektriske båter fases inn i Ruters båttilbud i Indre Oslofjord sommeren 2022.
  • Minibuss- og personbiltjenester Follo med oppstart 1. august 2022, inkluderer 93 elektriske minibusser og personbiler.
  • 183 elektriske busser fases inn i forbindelse med oppstart kontrakter i Indre by i april 2023.
  • 137 elektriske busser fases inn i forbindelse med oppstart kontrakter i Oslo øst i desember 2023.

Kontaktinformasjon

Unibuss: Administrerende direktør Øystein Svendsen: 99 36 22 00, oystein.svendsen@unibuss.no
Nobina: Administrerende direktør Jan Voldsdal: 928 43 835, jan.voldsdal@nobina.no
Oslo kommune: Pressekontakt Kristin Stormo: 90 47 1 9 99, presse.mos@oslo.kommune.no
Ruter: Kommunikasjonsrådgiver Knut-Martin Løken: 40 00 15 18, presse@ruter.no

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Viken (tidligere Akershus fylkeskommune, 40 %). Totalt var det 246 millioner påstigninger i området vi dekker i pandemiåret 2021.