Foto: Ruter As / Bonanza AS, Iver Gjendem

Elbusser forsinket fra fabrikk

De nye elbussene som skal kjøre sør-øst i Oslo er forsinket fra fabrikk. Oppstarten av ny busskontrakt 10. desember vil derfor skje med busser som har vært i bruk andre steder.

I alt skulle Nobina fått levert 76 utslippsfrie busser til oppstart av ny kontrakt 10. desember 2023, men kundene må vente litt på disse elbussene. Planen er at elbussene vil bli satt inn i trafikk fortløpende fram mot sommeren 2024.

– Dette er sterkt beklagelig. Nobina gjør vårt ytterste for å få bussene på plass så raskt som mulig og skal sikre en pålitelig kollektivtrafikk med en alternativ bussløsning i mellomtiden, sier administrerende direktør i Nobina, Tonje Wikstrøm Frislid.

Det er bussprodusenten Ebusco i Nederland som ikke klarer å levere de nye, utslippsfrie bussene i tide til oppstart. Årsaken til dette er bemanningsutfordringer, komponentbrist og generelle utfordringer med leverandørkjeden.

Kontrakten som er inngått mellom Ruter og Nobina omfatter busslinjer sør-øst i Oslo. Kontrakten har en verdi på cirka 1,7 milliarder kroner og strekker seg over ti år fra 10. desember 2023. Totalt skal 76 elektriske ledd- og singelbusser, som er utstyrt med teknologi for høy sikkerhet som blindsonevarsel og 360-graders kamera, benyttes så snart de er klare.

– Det er selvsagt beklagelig at elbussene blir forsinket, da vi jobber for å tilby utslippsfri kollektivtrafikk i Oslo så raskt det lar seg gjøre. Nobina klarer heldigvis å få tak i nok busser til oppstart, slik at rutetilbudet vil bli kjørt som planlagt, sier plandirektør i Ruter, Snorre Lægran.

Rutetilbudet vil driftes fra bussdepotet på Mortensrud.

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Viken (tidligere Akershus fylkeskommune, 40 %). Reisetallene er fortsatt noe preget av pandemien. Totalt var det 341 millioner påstigninger i området vi dekker i 2022.