Foto: Ruter As / CatchLight Fotostudio AS

Endringer for T-banen søndag

Søndag 12. februar er det Barnas Holmenkolldag og vi kjører ekstra kapasitet på Linje 1. Samtidig må Sporveien utføre anleggsarbeid ved Brynseng, og buss erstatter linje 2, 3 og 4 mellom Helsfyr og Ryen/Hellerud.

– Ta T-banen til Holmenkollen og husk å beregne litt ekstra tid hvis du skal reise på østlige del av linje 2,3 og 4, oppfordrer Øystein Dahl Johansen, pressevakt i Ruter.

La bilen stå hvis du skal til Holmenkollen

Søndag 12. februar er det ventet mange reisende til Holmenkollen. Det settes opp ekstra kapasitet på T-banen, så la bilen stå hjemme og reis kollektivt til skituren. I perioden 08.00 – 17.00 kjøres det ekstra kapasitet på linje 1 fra Majorstuen til Holmenkollen og det er avganger hvert 7/8 minutt.

Deretter går kjøres det ordinære søndagsavganger hvert kvarter frem til 2230.

Linje 1 kjører mellom Majorstuen og Frognerseteren denne dagen, og alle som kommer med vest- og østgående linjer må bytte på Majorstuen for å reise videre til stasjonene langs Holmenkollbanen.

Det vil være informanter på Majorstuen stasjon.

Buss for bane på linje 2, 3 og 4

Samtidig som mange skal gå sitt første skirenn i Holmenkollen søndag må Sporveien utføre anleggsarbeid ved Brynseng. Buss erstatter derfor linje 2, 3 og 4 mellom Helsfyr og Ryen/Hellerud.

Slik kjører T-banen og erstatningsbussene

• Linje 1: Kjører mellom Frognerseteren og Majorstuen. Merk at T-banen kjører ett minutt tidligere enn vanlig fra Majorstuen.
  • Linje 2: T-banen kjører mellom Østerås og Helsfyr. Buss 2B erstatter T-banen mellom Helsfyr plattform G og Hellerud/Tveita. Overgang mellom buss og T-bane på Hellerud. T-banen kjører mellom Hellerud og Ellingsrudåsen.
  • Linje 3: T-banen kjører mellom Kolsås og Helsfyr. Buss 2B erstatter T-banen mellom Helsfyr plattform G og Hellerud. T-banen kjører mellom Hellerud og Mortensrud.
  • Linje 4: T-banen kjører mellom Vestli og Helsfyr. Buss 4B erstatter T-banen mellom Helsfyr plattform G og Ryen. Ringbussen Høyenhall ring kjører mellom Ryen og Helsfyr via Bryn senter, Høyenhall og Bryn brannstasjon. T-banen kjører mellom Manglerud og Bergkrystallen. Overgang mellom buss og T-bane på Ryen.
  • Linje 5: Kjører som normalt.

Buss 21 og 66 på Helsfyr

For å gi plass til erstatningsbussene flyttes holdeplassene for buss 21 og 66 søndag 12. februar. Bussene stopper i Østensjøveien, på brua over E6.

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Viken (tidligere Akershus fylkeskommune, 40 %). Totalt var det 246 millioner påstigninger i området vi dekker i pandemiåret 2021.