Fra 30. november skjer det endringer i Rutertilbudet i hele Follo, blant annet på Nesoddbåten. Foto: Ruter

Endringer i rutetilbudet på Nesodden og i Enebakk

Fra 30. november endres rutetilbudet for noen ruter i Follo. Årsaken er pandemisituasjonen vi er inne i, hvor vi har et økt behov for busser som benyttes av skoleelever og vi ser at kundene reiser annerledes. Dette er endringene:

• Nesodden: Båt B10/B11 og buss 560/561/565/565E/570 og 575 nedjusteres til 30 min. frekvens (20 min. frekvens ordinært) i morgen- og ettermiddagsrush.
  • Enebakk: Linje 550 Enebakk kirke – Oslo bussterminal går fra 10 min. rute til 15 min. rute i morgen- og ettermiddagsrush.

– Det er langt færre passasjerer på avganger som benyttes av arbeidsreisende. Samtidig kjører vi omtrent like mange skoleelever som før, sier kommunikasjonsrådgiver i Ruter Knut-Martin Løken.

Økt kapasitet på mange avganger

Følgende avganger får økt kapasitet på Nesodden som følge av omleggingen:

• 561 Nesoddtangen – Skoklefall gård (Nesodden vgs) (morgen)
  • 561 Skoklefall gård (Nesodden vgs.) – Drøbak (ettermiddag)
  • 575 Nesoddtangen – Sunnaas (morgen og ettermiddag)
  • 1631 Hellvik – Alværn ungdomsskole (morgen og ettermiddag)
  • 1672 Fagerstrand – Nesodden vgs. (morgen og ettermiddag)

Følgende avganger får økt kapasitet i Drøbak:

• 561 Seiersten ungdomsskole – Heer - Dal – Nesoddtangen (ettermiddag)

Følgende avganger får økt kapasitet i Vestby:

• 533 Randem – Vestby skole (morgen og ettermiddag

Følgende avganger får økt kapasitet i Enebakk:

• 350 Flateby – Enebakk kirke (Kirkebygden barne- og ungdomsskole morgen og ettermiddag)
  • 350 Fjerdingby – Flateby (Marikollen ungdomsskole ettermiddag)
  • 350 Stranden skole – Flateby (ettermiddag)
  • 550/2933 Råken – Ytre Enebakk skole / Mjær ungdomsskole (morgen og ettermiddag

– Vi vil følge nøye med på utviklingen i arbeidsreiser i tiden fremover, og vil løpende vurdere tilbudet, sier Knut-Martin Løken.

Sjekk reiseplanleggeren

Ruters reiseplanlegger blir oppdatert, og vi oppfordrer alle til å bruke denne. I tillegg vil vi informere om endringer i rutetilbudet på holdeplasser og om bord på båt og buss.

Fremdeles gjelder reiserådene om ikke å reise dersom du ikke må. De som har mulighet bør sykle eller gå, eventuelt velge andre transportformer.

Hold avstand og følg rådene om smittevern.

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Viken (tidligere Akershus fylkeskommune, 40 %). Totalt var det 398 millioner påstigninger i området vi dekker i 2019. På https://barekraft.ruter.no/ kan du lese mer om hvordan vi, sammen med våre operatører og samarbeidspartnere, jobber med bærekraft.

Knut- Martin Løken

Kommunikasjonssjef og pressevakt