Flere reiser kollektivt med Ruter REIS

Flere reiser kollektivt med Ruter REIS

Etter syv måneder viser Ruters tall at kundene er svært fornøyde med Reis og at flere reiser kollektivt.

Reis gir deg mer rabatt på billettprisen jo mer du reiser og er rettet spesielt inn mot de som reiser 2-3 ganger i uka. Etter pandemien har denne gruppen økt, blant annet som følge av mer bruk av hjemmekontor. 28 prosent av Ruters reisende befinner seg i denne gruppa. 75 prosent av denne målgruppen sier de er fornøyde med produktet.

Flere reiser sammen

Foreløpige undersøkelser viste liten vekst i antallet kollektivreiser som følge av Reis, men nye tall viser at etterspørselen etter kollektivtransport har økt med 1-2 prosent i perioden Reis har vært tilgjengelig.

Antall biler gjennom bomringen har samtidig sunket med 1 prosent.

-Våre analyser viser at Reis trolig er en av flere årsaker til denne utviklingen, sier Elisabeth Skarsbø Moen, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Ruter.

Større betalingsvilje

Resultatene indikerer at betalingsvilligheten er større når kundene både opplever fleksibilitet og får rabatt når de kjøper enkeltbilletter.

Det har vært en markant økning i antall solgte enkeltbilletter etter innføring av Reis. Primært på bekostning av periodebillettene.

Flere solgte enkeltbilletter

I sone 1 har økningen i salg av enkeltbilletter vært noe høyere enn økning i salg av 30- dagersbilletten. For barn og unge i øvrige soner har økningen vært størst for 30-dagersbilletten, der prisen er redusert for skoleåret 2023/2024.

Nedgangen i biltrafikk gjennom bomringen er relativt stabil gjennom 2023, men nedgangen i biltrafikk over bomsnittene langs bygrensen er ca. 1 prosent etter innføring av Reis

Fakta:

Reis ble innført 16. april 2023 som et pilotprosjekt i Oslo og Viken.

Reis er basert på teknologi som muliggjør dynamisk prising - det vil si at det er mulig å justere prisene etter kundenes eller markedets varierende behov

REIS beregner rabatten ut fra hvor mye du har reist de siste 30 dagene.

REIS er en personlig rabatt.

32 prosent av innbyggerne i Oslo reiser kollektivt 1-3 dager i uka.

23 prosent av innbyggerne i Akershus reiser kollektivt 1-3 dager i uka.

78 prosent av enkeltbillettkundene kjøper mer enn én billett, og får dermed Reis-rabatt.

I snitt kjøper enkeltbillettkundene 7,5 billetter per måned.

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Viken (tidligere Akershus fylkeskommune, 40 %). Reisetallene er fortsatt noe preget av pandemien. Totalt var det 341 millioner påstigninger i området vi dekker i 2022.