Foto: Ruter As / Redink, Fartein Rudjord

Flere reiser kollektivt til jobb og skole

I uke 34 registrerte vi 6,6 millioner påstigninger, som tilsvarer 94 prosent av nivået for denne uken før covid-19. Flere reiste kollektivt til skole og jobb, og rushtiden er tilbake. Hvordan reisevanene blir, vil de kommende ukene gi et tydeligere svar på.

– Det er først nå hverdagen planlegges og nye reisevaner legges. Vi ser tendenser til at folk er på vei tilbake, selv om mange har satt seg i bilen i løpet av pandemien, sier Øystein Dahl Johansen, pressevakt i Ruter.

Den ukentlige situasjonsrapporten finner du her.

Gjennom sommeren har vi sett reisetall som kan tolkes som om kollektivtrafikken er tilbake til normalen igjen. Det er en sannhet med modifikasjoner. Det er langt færre som reiser i sommerukene. Reisetallene representerer i stor grad fritidsreiser, som påvirkes av større arrangementer i Oslo, mange tilreisende og større vedlikeholdsarbeid for T-banen. Sommerperioden er spesielt vanskelig å måle trafikkutviklingen på. Det er først i de kommende ukene, etter skolestart og ferieslutt, at vi får de første indikasjonene på hvilket nivå trafikken stabiliserer seg.

I uke 34 ser vi at andel påstigende i rushtidsperiodene har hatt et oppsving. Dette indikerer at det er flere arbeidsreiser nå enn det har vært tidligere i år.

Venter to prosent flere reisende

Biltrafikken inn til Oslo har økt gjennom pandemien. Nybilsalget av elbil har vært rekordhøyt og de som har elbil kjører mer. Det utfordrer både mål om nullvekst og utslippsreduksjon. Våren 2022 ble Oslo kommune, Viken fylkeskommune og staten enige om nye bompengetakster i bomringene. Disse trådte i kraft torsdag 1. september.

Våre første analyser gir oss forventninger om rundt to prosent flere kollektivreisende i Oslo og Akershusdelen av Viken som følge av bompengeøkningen.

Analysene viser også at den forventede passasjerøkningen vil fordele seg i hele nettverket og utover hele døgnet. Det er forventet at det er nok kapasitet i dagens kollektivtilbud til å håndtere passasjerøkningen greit. Det er også forventet at flere vil gå og sykle noe mer, slik at grønne reiser styrker seg.

– Vi ønsker alle nye kunder velkommen om bord. Kollektivtilbudet er i all hovedsak opprettholdt gjennom pandemien, så vi har plass. Vi vil følge nøye med på utviklingen, sier Øystein Dahl Johansen.

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Viken (tidligere Akershus fylkeskommune, 40 %). Totalt var det 246 millioner påstigninger i området vi dekker i pandemiåret 2021.