Foto: Ruter As / Redink, Krister Sørbø

Folk trenger mer tid

Etter gjenåpningen av Norge har antall kollektivreiser steget med rundt to prosentpoeng i uken. I forrige uke var det færre som reiste igjen. Det viser at nye reisemønstre ikke har satt seg og at kollektivtrafikken trenger mer tid til omstilling etter 561 dager med restriksjoner.

– Vi trenger mer tid til å finne ut hva den nye normalen blir. Hvordan den skal finansieres og hvordan vi skal fortsette den gode utviklingen som kollektivtrafikken hadde før pandemien for å nå nullvekstmålet, sier administrerende direktør i Ruter Bernt Reitan Jenssen.

Grafen viser passasjerandel mot normaluke siden gjenåpningen av Norge og sier at passasjerandelen har økt fra rundt 70 til 80 prosent, men ikke stabilisert seg.

Den fine stigningen i reiseaktivitet med kollektivtransport etter gjenåpningen fikk en tilbakegang i forrige uke, og endte på 78 prosentpoeng. Tallene er sammenlignet med normalnivå i 2019.

Koronapandemien er ikke over

Etterspørselen etter kollektivtrafikk har ikke stabilisert seg seks uker etter gjenåpning, og biltrafikken øker. Koronapandemien er ikke over, og det tar tid å finne ut av nye vaner i en usikker tid. Tendensen er at folk vender sakte, men sikkert tilbake til kollektivtrafikken, men det er for tidlig å konkludere med hvordan reiseaktiviteten og etterspørselen vil bli fremover.

– Vi ønsker kundene velkommen tilbake. Mange er avhengig av kollektivtrafikken for å ta del i samfunnet og kollektivtrafikken er avhengig av kundene og billettinntektene for å kunne opprettholde tilbudet fremover, sier Bernt Reitan Jenssen.

Flere billettkontroller

Langt færre enn før betaler for tjenestene de benytter, og betalingsandelen er et godt stykke under ønsket nivå. Antall billettkontroller vil øke i tiden fremover, og de gjennomføres i hele linjenettet. Det er viktig at de som reiser alltid sørger for å ha gyldig billett.

Periodebilletten er gunstig for mange

Det er i hovedsak arbeidsreisene som har blitt redusert i pandemien, og hjemmekontor er identifisert som den viktigste påvirkningen på antallet kollektivreiser. I snitt svarer folk at de vil jobbe 1,5 dag hjemme og 3,5 dager på kontoret, og vi følger nøye med på om dette er endring i vaner som blir permanente.

Med 2-3 dager i uken på kontoret vil 30-dagersbilletten dermed være gunstig for mange. Lønnsomhetsgrensen går ved 21 reiser. Det vil si at dersom de skal reise til og fra jobb mer enn elleve dager i løpet av en måned, så vil 30-dagers billetten lønne seg. Periodebilletten inkluderer også fritidsreiser, nattbuss, og alle transporttyper som trikk, buss, T-bane, båt og tog i Ruters område. Inntil fire barn kan dessuten reise gratis med en voksen som har gyldig billett i helgene.

Hvor ofte folk reiser påvirker hva slags billettprodukt det er behov for

Ruter har vurdert nye og mer fleksible billettprodukter under pandemien. Den nye appløsningen vår åpner for å utvikle mer fleksible og personlig tilpassede billettyper, og vi kommer til å starte en test av nytt konsept rundt nyttår. Alle billettinntektene går tilbake til å opprettholde kollektivtrafikken. Derfor er det viktig å finne frem til de løsningene som både er bra for kundene, og som samtidig gjør at vi kan opprettholde kollektivtilbudet.

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Viken (tidligere Akershus fylkeskommune, 40 %). Totalt var det 240 millioner påstigninger i området vi dekker i pandemiåret 2020. På https://barekraft.ruter.no/ kan du lese mer om hvordan vi, sammen med våre operatører og samarbeidspartnere, jobber med bærekraft.