Foto: Ruter As / Nucleus AS, Øyvind Ganesh Eknes

Forsinkelser og innstillinger på T-banen vil vare til mandag

På grunn av signalproblemer på T-banen blir det endringer og forsinkelser fram til mandag formiddag, mens det jobbes for å utbedre feilene.

– Vi beklager ulempene dette medfører, og setter pris på forståelsen og tålmodigheten til våre reisende mens Sporveien jobber med å løse utfordringene, sier kommunikasjonssjef i Ruter, Cathrine Myhren-Haugen.

Ifølge Sporveien er det utfordringer med signalanlegget flere steder. Dette gir flere innstillinger og forsinkelser på T-banen. For å gi et forutsigbart T-banetilbud gjennom helgen vil T-banen kjøre noe annerledes enn normalt.

• Linje 2 vil kjøre hvert kvarter, i stedet for to ganger i kvarteret.
  • Linje 4 kjører mellom Bergkrystallen og Veitvet.
  • Linje 5 kjøres som normalt, men det forventes forsinkelser på grunn av saktekjøring mellom Grorud og Romsås.

– Vi oppfordrer de reisende på berørte linjer til å beregne god tid, og å følge med på oppdateringer på ruter.no eller Ruter-appen for oppdatert informasjon om sin avgang, sier Myhren-Haugen.

Gult farevarsel

Det er meldt snø og gult farevarsel lørdag. - Gult farevarsel innebærer bl.a. at noen reiser vil kunne få lenger reisetid, og det kan være lokalt vanskelige kjøreforhold, sier Myhren-Haugen.

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Akershus fylkeskommune, (40 %). Totalt var det 341 millioner påstigninger i området vi dekker i 2022.