Foto: Ruter As / Fotograf Birdy, Birgitte Heneide

Her er Ruters årsrapport for 2018

I fjor tok vi i Ruter mange skritt på veien mot å nå våre mål, som blant annet at all økning i persontransporten skal tas med kollektiv, sykkel og gange, og at kollektivtrafikken skal være utslippsfri i 2028. Ruters årsrapport for 2018 er nå klar, og du kan lese mer om vårt arbeid i 2018 her: https://aarsrapport2018.ruter.no/

Stikkordet er bærekraft

I 2018 har Ruter bidratt til å gjøre kollektivtrafikken mer bærekraftig. Vi har tatt flere grep for å videreutvikle tilbudet til de reisende og redusere bilbruk. Det ble gjennomført to større ruteendringer i april og oktober. Disse tilbudsforbedringene hadde som formål å sikre mer effektive reiser inn og ut av hovedstadsområdet, samt bidra til å styrke tilbudet for å møte befolkningsveksten. Særlig er det busstilbudet i Oslo og Akershus som fikk en solid styrking i løpet av året.

Totalt var det 387 millioner påstigninger i Oslo og Akershus i 2018. Dette er en økning på hele 16 millioner påstigninger i forhold til året før, nesten 44 tusen nye påstigninger hver dag. Det er bussene som transporterer flest passasjerer, med 168 millioner påstigninger i 2018. Deretter kommer T-banen med 122 millioner påstigninger, og trikken med 51 millioner.

Trafikktilbudet målt som vognkilometer økte med 5,9% i 2018. Ruters markedsandel av motoriserte reiser i 2018 var 38%. Dette er en betydelig økning fra 2017 hvor kollektivandelen var 36,6%. Fordelingen mellom Oslo og Akershus er henholdsvis 53,1% og 23,9%, en økning for begge regionene fra 2017.

Hvordan lese rapporten

For første gang er årsrapporten digital. Vi er godt fornøyd med resultatet og mulighetene dette formatet gir.

Første gang du besøker rapporten kommer du til en landingsside, hvor forskjellige hverdagsscenario gir en inngang til kapitler som bærekraft, markedet, mobilitet og nøkkeltall. Deretter kommer du til forsiden. Der har vi lagt de seks kapitlene vi mener er mest relevant for flest.

Oppe i høyre hjørne på forsiden kan du klikke på «Meny» og få en lettfattelig oversikt over alle kapitlene i rapporten. Nederst på denne siden vil du også se at du kan «Gå til nedlastingsportal» hvor du kan skrive ut en PDF-versjoner av kapitlene dersom du vil lese på papir.

Du kan åpne årsrapporten både på datamaskin, mobiltelefon og nettbrett.

---------------------------------------

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i Oslo og Akershus. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Akershus fylkeskommune (40 %). Totalt var det 387 millioner påstigninger i Oslo og Akershus i 2017. Sammen med våre operatører og samarbeidspartnere gjør vi kollektivtrafikken til et naturlig førstevalg i Oslo og Akershus.