Her er Ruters årsrapport for 2020

Her er Ruters årsrapport for 2020

Ruters årsrapport for 2020 er nå klar, og her kan du lese mer om vårt arbeid i 2020.

Ruter har hvert eneste år siden opprettelsen i 2008 opplevd vekst, både i antall reisende og i andel reiser sammenlignet med privatbilen. 2020 fremstår som et unntak i denne sammenhengen, og nedgangen i antall reiser skyldes koronapandemien.

- Med tungt hjerte måtte vi be folk om å ikke reise kollektivt med mindre de måtte gjøre en nødvendig reise. Etter å ha jobbet i 12 år for å få folk om bord på kollektivtransporten skulle vi plutselig bli gode på å få dem av. Samtidig har faktisk kundetilfredsheten økt til et rekordnivå, noe jeg tror skyldes at kundene har opplevd at vi har stått i dette sammen. Staten og våre eiere Oslo og Viken har hatt tillitt til oss og befolkningen har fulgt krevende retningslinjer. Sammen har vi klart å få de som måtte på skole og jobb trygt frem, sier Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter.

240 millioner påstigninger i 2020

Reisende i Oslo og Viken viste stor tilpasningsevne og lyttet til inngripende smittevernråd i fjor. Nedgangen i antall kollektivreiser var på 40 prosent i pandemiåret 2020, tross trafikkvekst før nedstengningen i mars.

Totalt var det 240 millioner påstigninger på Ruters fremkomstmidler i Oslo og Viken i 2020. Det er 158 millioner færre reiser enn i 2019.

Høyeste kundetilfredshet noensinne

77 prosent av Ruters kunder er tilfreds med kollektivtilbudet. Det er 4 prosent høyere enn i 2019 og den høyeste kundetilfredsheten som noensinne som er målt. Samtidig har Ruter styrket sitt omdømme i befolkningen, fra 47 poeng i 2019 til 49 i 2020 (Kantar). God oppfølging av smittevernstiltak, bedre plass om bord for gjenværende kunder og opprettholdelsen av et stabilt og pålitelig tilbud i en usikker hverdag kan være delforklaringer.

Målinger gjort gjennom 2020 viser at 90 prosent av befolkningen mener at Ruter har håndtert koronasituasjonen på en akseptabel eller bedre måte.

Ruter skal sikre at veksten i persontrafikken tas med kollektivtransport, sykkel og gange. I et svært krevende år for kollektivtrafikken, er det gledelig at andre grønne mobilitetsformer går markant frem. Mens gange går 32 prosent frem, har sykkelbruken økt med 46 prosent. En del av veksten kommer fra reiser som tidligere ble gjennomført med kollektivtrafikk. Noen kollektivreiser er imidlertid blitt byttet ut med bilreiser, slik at grønn mobilitet samlet sett har tapt markedsandeler til privatbilen i 2020.

Nedgangen i det totale antallet kollektivreiser har vært merkbart i hele Ruters nettverk. Trikken har falt mest med en nedgang på 58 prosent, fra 53 millioner påstigninger i 2019 til 22 millioner i 2020. Deretter følger tog med 24 millioner påstigninger, en nedgang på 44 prosent fra 2019.

Det er flere årsaker til at fallet er aller størst for trikken. Bruken av buss for trikk både rundt Majorstuen og Grünerløkka har vært omfattende i lange perioder. I tillegg viser reisedata at andel gange og sykkel har økt under koronapandemien, særlig i indre by, der nedslagsfeltet for trikken er aller størst.
Som i 2019, er det også i 2020 buss som har flest passasjerer, med 118 millioner påstigninger (35 prosent nedgang). Deretter kommer T-banen med 74 millioner påstigninger (38 prosent nedgang). I 2020 var det 2,6 millioner påstigninger på båt, en nedgang på 40 prosent.

På vei mot ambisiøse klimamål

I 2020 fortsatte Ruter arbeidet for å redusere utslipp og sørge for overgang til fossilfri og elektrisk drift. Ruter tok nye steg for å tilby kundene stillegående og utslippsfri reise med buss og båt, i tillegg til trikk og T-bane som kjører elektrisk. Målet er utslippsfri kollektivtransport i 2028, og i 2020 har nye kontrakter i Vest blitt igangsatt med elektriske og fossilfrie busser. Det er lagt om til helelektrisk drift av tilbudet med Nesoddfergene, med velfungerende ladeinfrastruktur installert på Aker brygge. 156 elektriske busser kjører i Asker, Oslo og på Romerike, til glede for kundene.

Det er besluttet at det kommer 109 nye elbusser i Sør når ny kontrakt starter. Det vil gi tilnærmet 100 prosent elektrisk tilbud til kundene. I starten av 2020 ble det også skrevet kontrakt for nye øybåter. Disse blir store, elektriske og universelt utformede båter som kundene kan glede seg til å ta i bruk.

Vil du lese mer om arbeidet vårt i 2019, klikk her, så kommer du til årsrapporten vår.

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Viken (tidligere Akershus fylkeskommune, 40 %). Totalt var det 240 millioner påstigninger i området vi dekker i pandemiåret 2020. På https://barekraft.ruter.no/ kan du lese mer om hvordan vi, sammen med våre operatører og samarbeidspartnere, jobber med bærekraft.