Linje 26 får oppstart tidlig i 2024

Linje 26 får oppstart tidlig i 2024

Den nye rushtidslinjen mellom Ellingsrudåsen og Bislett starter opp i 2024, så snart bussene som trengs til å betjene linje 26 er på plass.

Den 10. desember er det oppstart for ny busskontrakt for Oslo Øst, som gjelder busslinjer i Groruddalen. Oppstarten går i all hovedsak som planlagt, med unntak av en nyopprettet linje 26 som skal gå mellom Ellingsrudåsen og Bislett. Den får oppstart i 2024.

Etableringen av linje 26 kommer som et resultat av god dialog med bydelene om kundenes behov i området. Linjen representerer en styrking av tilbudet som opprinnelig var planlagt.

Linje 26 får senere oppstart fordi denne linjen ble besluttet lenge etter at kontrakten for busstjenester i Oslo Øst ble signert. Linje 26 inngikk dermed ikke i den opprinnelige ruteplanen som la grunnlaget for antall busser det var planlagt for.

Det har vist seg mer komplekst enn antatt å få på plass busser til denne linjen. Ruter gjennomfører nå en anskaffelse for drift av linje 26, med beregnet oppstart tidlig i 2024.

- I Ruter gjør vi det som er mulig for å få på plass egnede busser på linje 26 så raskt vi klarer. Ambisjonen er å få det til slik at vi kan starte opp så tidlig som mulig i 2024, sier plandirektør i Ruter, Snorre Lægran.

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Viken (tidligere Akershus fylkeskommune, 40 %). Reisetallene er fortsatt noe preget av pandemien. Totalt var det 341 millioner påstigninger i området vi dekker i 2022.