Stolte samarbeidspartnere: F.v. ordfører Grete Sjøli, leder av eldrerådet Odd Istad, leder av hovedutvalget for samferdsel i Akershus Solveig Schytz, pensjonist Irene Fogelstrand og Trine Holand, områdeleder i Ruter. Foto: Jan Ivar Bøe

​Ny pilot med dør-til-dør-transport for eldre i Nes

Mandag 11. november startet en ny pilot i Nes, med brukertilpasset transport for eldre. Dette er en ettårig test av anropsstyrt bestillingstransport for å få erfaring med fleksible ruter i grisgrendte strøk. Bestillingstransporten tilbys seks dager i uken, åtte timer per dag for alle som har fylt 67 år.

Dette er den første piloten med anropsstyrt bestillingstransport for eldre i Akershus. Liknende tester i Oslo har blitt tatt godt imot av de eldre. Tilbudet gjelder for alle fra fylte 67 år, som kan reise på dagtid og ønsker transport fra dør til dør.

Sosial møteplass

– Vi ønsker også å få læring fra drift i et spredtbygd område som Nes. Her er det mange eldre som bor, men det er ikke så mange som reiser kollektivt fordi det blir for tungvint. Det blir spennende å se om dette tilbudet vil bli brukt og hvordan de fleksible rutene vil fungere. Målet er å gjøre bussturene til en sosial møteplass, der flere reiser samme vei, sier Ruters områdeleder i nordøst Trine Holand.

Nes er valgt som testområde fordi det er behov for å løse transportbehovet i et område som ikke har så godt grunnlag for ordinær kollektivtransport. Nes-piloten er del av EU-prosjektet Response, som forsker på «on-demand» bestillingstransport i spredtbygde områder. Akershus Fylkeskommune finansierer piloten, som gjennomføres i samarbeid med Nes kommune og Ruter.

De tre sjåførene som skal kjøre minibuss i hver sin del av Nes, og som håper på mange kunder: Fra venstre Helge Jonassen, Frank Westby og Roger Berg bak rattet. Foto: Jan Ivar Bøe

Bruk tilbudet!

– Vi er opptatt av å sikre god mobilitet for alle, og bidra til livskvalitet. Nes-piloten vil kunne gi oss nyttig erfaring med fleksible bestillinger, som vil komme godt med i fremtidig tilbudsutvikling. Jeg vil oppfordre nesbuene til å teste den nye tjenesten og forhåpentligvis bruke minibussene masse det neste året, sier leder av hovedutvalget for samferdsel i Akershus, Solveig Schytz.

Oppstarten av piloten ble markert på eldresenteret i Årnes mandag 11. november. Der var det mange fremmøtte som var spente på det nye tilbudet, som nå kan bestilles og tas i bruk.

Gavepakke til innbyggerne

– Dette er en gavepakke til våre innbyggere, sier ordfører i Nes Grete Sjøli. – Kommunen er stor i utstrekning og mange har i dag ikke tilgang til offentlig kommunikasjon, noe som gjør det utfordrende å både komme seg til butikk, lege og sosiale arrangement. Tilbudet med dør-til-dør bestillingstransport vil gjøre det mye enklere å være innbygger i Nes. Jeg vil rette en stor takk til Ruter og Akershus fylkeskommune som har gjort dette mulig.

Erfaringene med tjenesten og hvordan samkjøring fungerer i praksis, vil være overførbar også til andre målgrupper og områder på Romerike, hvor folk bor spredt. I løpet av den ettårige pilotperioden vil tilbudet kunne justeres i den hensikt å lære mest mulig.

Fornøyde med nytt tilbud for de som er 67+: Fra venstre leder av hovedutvalget for samferdsel i Akershus Solveig Schytz, Trine Holand, områdeleder nordøst i Ruter, pensjonist og bruker av ny bestillingstjeneste Irene Fogelstrand, leder av eldrerådet i Nes Odd Istad og ordfører i Nes Grete Sjøli. Foto: Jan Ivar Bøe

Bestill minibuss hjem en time i forveien

Rent praktisk fungerer tjenesten slik at man ringer inn sin bestilling senest en time før man skal reise. Brukeren blir så hentet hjemme på døren til avtalt tid, og kjørt til ønsket adresse. Kundene betaler honnørbillett, som er halve prisen av en ordinær voksenbillett. Det er mulighet for å ha med seg en venn på reisen. Tilbudet er tilgjengelig fra mandag til lørdag fra klokken 09.00-17.00.

Praktisk om Nes-piloten:

• Tilbudet gjelder de som har fylt 67 år, kan reise på dagtid og ønsker transport fra dør til dør.
  • Tilbudet gjelder mandag til lørdag, fra klokken 09.00-17.00.
  • Reiseruten er fleksibel, og blir lagt opp etter hvilke bestillinger som kommer inn.
  • Det er mulig å bestille en minibuss hjem, inntil en time før avreise.
  • Bestilling gjøres ved å ringe til telefon 24 20 20 44.
  • Sjåføren kan hjelpe dem som har behov for det, fra dør til dør.
  • Det er også anledning til å ha med seg en venn på reisen.
  • Det er plass til rullator og rullestol ombord.
  • Prisen for en reise er ordinær honnørbillett. Billett kan kjøpes med kontanter om bord, RuterBillett, reisekort eller Impulskort.
  • Minibussen kjører og henter på ønsket sted til avtalt tid innenfor angitt geografisk område.
  • www.ruter.no/pilot-nes

Ordinært kollektivtilbud:

• Det ordinære busstilbudet i Nes består av linjene 450, 451, 452, 453 og 455
  • Bestillingslinjene 461, 463 og 465 vedvarer og kan benyttes av alle. Minibussene kjører en til to dager i uken, med kun noen få faste avganger.

Pilot Nes inngår i et Interreg-forskningsprosjekt kalt Response, som skal forske på «on-demand»-bestillingstransport i spredtbygde områder. Bestillingstransport skal bidra til at det er et tilgjengelig og pålitelig offentlig transporttilbud i slike områder.

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i Oslo og Akershus. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Akershus fylkeskommune (40 %). Totalt var det 387 millioner påstigninger i Oslo og Akershus i 2018. På https://barekraft.ruter.no/ kan du lese mer om hvordan vi, sammen med våre operatører og samarbeidspartnere, jobber med bærekraft.