Kollektivtrafikken i Oslo og Akershus er blitt kraftig utvidet og har hatt en fantastisk vekst de siste årene.

Nye billettpriser fra 26. januar 2020

26. januar 2020 endrer Ruter prisene i tråd med indeksregulering med kommunal deflator som er fastsatt i statsbudsjettet. Billettinntektene bidrar til å opprettholde dagens tilbud.

Ruter gjennomfører den årlige prisøkningen i januar for å dekke inn de kostnadene kollektivtrafikken får som resultat av prisøkningen på tjenester ellers i samfunnet. Prisene økes noe for alle billettyper, og samlet utgjør økningen 3,0 % av Ruters billettportefølje.

Billettinntektene utgjør over halvparten av Ruters samlede inntekter, og går i sin helhet tilbake til kollektivtilbudet.

– Billettinntektene er viktige for at vi skal opprettholde dagens tilbud, og derfor justerer vi prisene våre i tråd med kostnadsutviklingen i samfunnet for øvrig. Kollektivtrafikken i hovedstadsregionen er blitt kraftig utvidet og har hatt en fantastisk vekst de siste årene. Dette ønsker vi skal fortsette, sier administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen.

Prismatrise med priser gjeldende fra 26. januar 2020:

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i Oslo og Akershus*. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Akershus fylkeskommune (40 %) *. Totalt var det 387 millioner påstigninger i Oslo og Akershus i 2018. På https://barekraft.ruter.no/ kan du lese mer om hvordan vi, sammen med våre operatører og samarbeidspartnere, jobber med bærekraft.

*Akershus innlemmes i VIken fylkeskommune fra 1.1.2020