Foto: Ruter As / Fotograf Birdy, Birgitte Heneide/ Nucleus AS, Erland Skui

Nye billettpriser fra 29. januar 2023

29. januar 2023 kommer den årlige prisendringen fra Ruter. Prisene endres som resultat av økte priser på tjenester ellers i samfunnet. Alle inntektene fra billettene går til å opprettholde kollektivtilbudet.

Hvert år justerer Ruter prisene for å dekke inn de kostnadene kollektivtrafikken får som resultat av økte priser på tjenester ellers i samfunnet. Fra 29. januar økes prisene for alle billettyper, og økningen utgjør i gjennomsnitt 3,7 %. Dette tilsvarer indeks for kommunal deflator som settes i statsbudsjettet, og som de siste to årene har ligget under faktisk prisvekst i samfunnet. Billettinntektene går i sin helhet tilbake til kollektivtilbudet i Oslo og Akershus.

– Billettinntektene er viktige for at vi fortsatt skal ha et attraktivt kollektivtilbud. Også kollektivtrafikken har fått økte kostnader slik som mange andre tjenester i samfunnet, sier markedsdirektør i Ruter, Ellen Marie Rogde.

Her er prisene som gjelder fra 29. januar 2023:

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Viken (tidligere Akershus fylkeskommune, 40 %). Totalt var det 246 millioner påstigninger i området vi dekker i pandemiåret 2021.