Foto: Ruter As / Redink, Fartein Rudjord

Rapport: Ruter har oppnådd 1,9 milliarder i kostnadseffektivisering

I en rapport fra Oslo Economics kommer det frem at Ruter driver kollektivtransporten i Oslo og Akershus på en ansvarlig og kostnadseffektiv måte.

Byrådsavdelingen for miljø og samferdsel i Oslo kommune ba i oktober i 2023 om å få oversendt et kunnskapsgrunnlag som beskriver og dokumenterer hvordan Ruter forvalter samfunnets midler.

Ansvarlig forvaltning av samfunnets midler
I en rapport fra Oslo Economics kommer det frem at Ruter har oppnådd en kostnadseffektivisering på 1,9 milliarder i perioden 2018 til 2022.

– Vi i Ruter er opptatt av å forvalte samfunnets midler på en ansvarlig måte, og jeg mener at en økt satsning på kollektivtransport må følge krav om at offentlige tilskudd blir brukt effektivt. Denne rapporten er en bekreftelse på at vi driver kostnadseffektivt, sier administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen i Ruter.

Mer kollektivtransport ut av pengene
Han understreker at dette ikke bare handler om å spare penger, men å få mer kollektivtransport ut av pengene.

– Rapporten slår fast at konkurranse i form av buss- og båtanbud har bidratt til lavere kostnader og høyere tjenestekvalitet. Dette betyr i praksis mer miljøvennlige løsninger, bedre komfort og høyere sikkerhet, sier Jenssen.

90 prosent til drift
Transportkjøper utgjør nesten 90 prosent av driftskostnadene i Ruter, som betyr at kostnadene stort sett handler om å tilby de reisende et godt kollektivtilbud.

Den største kostnadsøkningen i Ruter fra 2018 til 2022 er knyttet til digitale tjenester og utvikling.

Rapporten anbefaler Ruters eiere (Oslo kommune og Akershus fylkeskommune) å sette tydelige krav til kostnadseffektiv drift.

– Denne anbefalingen støtter vi, og vi mener offentlige tilskudd må bli forvaltet på en ansvarlig måte.

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Akershus fylkeskommune, (40 %). Totalt var det 341 millioner påstigninger i området vi dekker i 2022.