Foto: Ruter As / Fotograf Birdy, Birgitte Heneide

Ruteendring i Follo

I forbindelse med ruteendring for toget på Follobanen og Østfoldbanen 10. desember tilpasses også busstilbudet i området.

– Ruter følger opp forbedringene i togtilbudet fra 10. desember, og styrker tilbudet på flere linjer i Vestby og Son, sier områdeleder Ole Jakob Aanes i Ruter.

Det er linjene i Vestby som får de største endringene. Dette gjelder særlig linje 530, 533 og 545A/B (se beskrivelse under).

– Stadig flere benytter lokalbussene 545A/B mellom Store Brevik og Son/Deør til og fra Sonsveien stasjon. For å møte etterspørselen forbedrer vi dette tilbudet slik at begge områdene får flere direktebusser til stasjonen klokken 05 – 09, og fra stasjonen klokken 14 – 18 på hverdager, sier Ole Jakob Aanes.

For busslinjene 83, 84E, 87, 510, 516, 520, 521 og 525 blir det små justeringer av rutetidene som følge av justerte passeringstider for togene ved blant annet Vevelstad, Ski og Ås stasjoner. På linje 585 gjøres det endringer på ettermiddagsavgangene for å bedre regulariteten på vinterstid. I Vestby og Son blir det større endringer.

Disse linjene får endringer:

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Viken (tidligere Akershus fylkeskommune, 40 %). Reisetallene er fortsatt noe preget av pandemien. Totalt var det 341 millioner påstigninger i området vi dekker i 2022.