Foto: Ruter

Ruter AS positive til rekonstruksjon av Unibuss AS

Ruter er fornøyd med at busstilbudet til innbyggerne i Oslo og Akershus opprettholdes, etter at Unibuss har begjært åpning av rekonstruksjonsforhandlinger i Oslo tingrett.

Mens prosessen pågår, opprettholdes bussdriften som normalt. Ruter vil bidra til en rekonstruksjon av Unibuss og jobber aktivt for å finne en løsning.

– Å sikre at bussen går slik at kundene kommer seg fram i Oslo og Akershus, samtidig som vi forvalter felleskapets penger på en god måte, er det viktigste for oss, sier administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen.

Et steg videre

Unibuss begjærte åpning av rekonstruksjonsprosessen for Oslo tingrett i dag, etter å ha hatt økonomiske utfordringer over tid.

De siste månedene har Ruter og Unibuss hatt samtaler der Ruter har fått nødvendig forståelse for de utfordringene Unibuss har. Rekonstruksjonsforhandlinger er et steg videre i denne prosessen.

Unibuss legger premissene

I en rekonstruksjonsprosess er det skyldneren, i dette tilfellet Unibuss, som setter rammene for løsningen. Det betyr at det er Unibuss som legger premissene for hvordan rekonstruksjonsprosessen kan gjennomføres. Deretter tar kreditorene stilling til foreslått løsning.

– Basert på de samtalene vi har hatt med Unibuss de siste månedene, har vi tro på at vi finner en løsning som sikrer kollektivtransporten, sier Jenssen.

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Akershus fylkeskommune, (40 %). Totalt var det 386 millioner påstigninger i området vi dekker i 2023.

Elisabeth Skarsbø Moen

Direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt 9133 5103