Administrerende direktør i Unibuss, Øystein Svendsen, regiondirektør i Vy Buss, Per Nilsen og  administrerende direktør i Ruter Bernt Reitan Jenssen signerte i dag nye kontrakter for busstrafikken i Vestre Aker, Bærum og nye Asker kommune.Foto: Ruter
Administrerende direktør i Unibuss, Øystein Svendsen, regiondirektør i Vy Buss, Per Nilsen og administrerende direktør i Ruter Bernt Reitan Jenssen signerte i dag nye kontrakter for busstrafikken i Vestre Aker, Bærum og nye Asker kommune.Foto: Ruter

Ruter inngår kontrakt med Vy Buss og Unibuss om busstrafikken i Vestre Aker, nye Asker og Bærum

Administrerende direktør Øystein Svendsen i Unibuss og Regiondirektør Per Nilsen i Vy Buss signerte i dag 3 kontrakter for bydel Vestre Aker i Oslo, Bærum og nye Asker kommune med administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen.

Vinnerne av kontraktene har gitt det beste tilbudet basert på forholdet mellom tildelingskriteriene pris og kvalitet. Miljøevaluering var en viktig faktor under kvalitetskriteriet. Ruter har i dette tilbudet benyttet en ny modell utviklet av Difi (Direktoratet for forvaltning og IKT), TØI og Miljødirektoratet for evaluering av miljøegenskaper til bussmateriell og drivstoff.

– Det har vært en skarp konkurranse mellom gode operatører, og vi er sikre på at vi nå er et godt skritt videre på veien med å innfri Ruters miljømål der bussflåten skal være fossilfri i løpet av 2020, og utslippsfri i løpet av 2028, sier administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen.

– Vi er veldig fornøyd med å ha blitt tildelt disse to kontraktene på linjene som går i Vestre Aker og Bærum. Unibuss er en stor aktør i Oslo, hvor vi blant annet satser mye på elektriske busser og nå ser vi frem til å starte disse to kontraktene i det som blir et nytt geografisk område for oss. Utviklingen med elektriske busser er sentral i Unibuss og fra 2025 skal begge kontraktene i Vestre Aker og Bærum kjøres med nullutslippsbusser, sier Øystein Svendsen, administrerende direktør i Unibuss.

– Vi tar nå over busslinjene i nye Asker kommune. Dette blir en spennende kontraktsperiode der vi skal kjøre Norges første elektriske regionbusser (klasse 2), sier regiondirektør i Vy Buss, Per Nilsen.

Den årlige verdien på de tre kontraktene til sammen er anslått å være rundt 600 millioner kroner.

Kontaktinformasjon:

Vy Buss: Regiondirektør Per Nilsen: 916 59 650, per.nilsen@vy.no

Unibuss: Kommunikasjonssjef Emilie Mejlænder: 994 75 889, emilie.mejlander@unibuss.no

Ruter: Ruters pressevakt: 4000 1518, presse@ruter.no

---------------------------------------

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i Oslo og Akershus. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Akershus fylkeskommune (40 %). Totalt var det 387 millioner påstigninger i Oslo og Akershus i 2018. Sammen med våre operatører og samarbeidspartnere gjør vi kollektivtrafikken til et naturlig førstevalg i Oslo og Akershus.