Busser fra Vy Buss venter på siste klargjøring før de settes ut i trafikk i Asker fra søndag 28. juni

​Ruter kjører nå fossilfritt i Asker og Bærum

Fra søndag 28. juni er alle bussene i Asker og Bærum fossilfrie. Bussanleggene bygges om, flere linjer får nye navn, og Ruter tar over kjøringen i Røyken og Hurum.

–Vi er glade for å kunne tilby kundene våre nye, mer miljøvennlige busser, sier områdeleder Siân Ambrose. – Og så ferdigstilles nå ombyggingen av bussanleggene på Furubakken, Skui og Slemmestad slik at vi også etterhvert kan tilby bussjåførene gode arbeidsplasser.

– Vi oppfordrer alle som reiser kollektivt til å sjekke reisen sin i reiseplanleggeren vår som man finner enten på nettsiden eller kan laste ned som app. Det er endringer i tilbudet både fordi vi starter med sommerplan, og fordi vi har gjort endringer på flere linjer. I Bærum er det først og fremst flere avganger, én linje som skifter navn og at vi kjører med leddbusser på linjene 130, 140 og 145. De største endringene gjør vi i Asker der vi også tar over kjøringen i Røyken og Hurum, legger Ambrose til.

Elektrisk og fossilfritt biodrivstoff

Operatørene som kjører for Ruter er Unibuss, som nå  flytter inn på bussanlegget på Furubakken ved Bekkestua, på Skui og i Lommedalen, og Vy Buss AS som skal kjøre i den nye storkommunen Asker og etter planen flytter inn på bussanlegget på Slemmestad når dette står helt ferdig til høsten.

På Furubakken er allerede 23 elbusser på plass, som skal kjøre i Oslo Vestre Aker. I løpet av 2025, er planen at alle bussene både på Furubakken og på de andre anleggene i Bærum skal være elektriske.

Likevel blir det mer miljøvennlige busser når Unibuss allerede ved oppstart kjører med nye busser i Bærumsområdet. Kollektivreisende kan nå reise både med leddbusser, og med grønne busser som går på fossilfritt biodrivstoff.

– Etter nærmere ett år med forberedelser ser vi veldig frem til å starte opp driften i Bærum kommune, Nesøya og Vestre Aker. Vi starter opp med 23 elbusser og 127 HVO-busser (busser som går på biodrivstoff), men allerede i 2025, tre år før Ruters målsetning, vil HVO-bussene byttes ut med elbusser, slik at begge kontraktene driftes med elektriske busser. Det er positivt både for nærmiljøet og klimaet. Alle anleggene Unibuss skal drifte på disse kontraktene, tilrettelegges nå for videre etablering av ladeinfrastruktur, sier administrerende direktør i Unibuss, Øystein Svendsen.

Bedre tilbud og bra for miljøet

I Asker kommer 18 nye elektriske busser til høsten, men først må bussanlegget på Slemmestad der bussene skal lade, ferdigstilles. I Asker blir alle bussene elektriske tidligst i 2028, men i mellomtiden kjører Vy med busser på fossilfritt biodrivstoff.

– Vi gleder oss til å kjøre nye, moderne og miljøvennlige busser i den nye storkommunen Asker. Vi ser spesielt frem til å drifte elbusser, som er et viktig tiltak for å gjøre kollektivtransporten enda grønnere. Elbusser er et viktig satsingsområde for Vy. Vi tror det vil skje en spennende utvikling på dette området de kommende årene, sier regiondirektør i Vy Buss Per Nilsen.

– Det nye anbudet skal være et løft både når det gjelder tilbudsforbedring, og miljø, forklarer Sian Ambrose.

Men Koronarestriksjonene legger naturlignok en liten demper på stemningen. Koronakrisen er ikke over enda, og Ruters reiseråd for å unngå smitte gjelder fremdeles.

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Viken (tidligere Akershus fylkeskommune, 40 %). Totalt var det 398 millioner påstigninger i området vi dekker i 2019. På https://barekraft.ruter.no/ kan du lese mer om hvordan vi, sammen med våre operatører og samarbeidspartnere, jobber med bærekraft.

Sofie Bruun

Kommunikasjonssjef