Foto:

Slik blir kollektivtilbudet i kulda

Fra tirsdag 16. januar og i dagene fremover mot helgen, er det ventet temperaturer ned mot 20 kuldegrader i Oslo og Akershus. Basert på erfaringer fra forrige uke, tilpasser Ruter kollektivtilbudet for å sikre et best mulig tilbud til innbyggerne.

– Vi har hatt et godt samarbeid med operatørene våre de siste dagene og sammen utarbeidet en plan for å gi et forutsigbart tilbud til befolkningen i Oslo og Akershus, sier administrerende direktør, Bernt Reitan Jenssen.

Neste kuldeperiode er varslet å starte tirsdag 16. Januar, fulgt av to dager med noe mildere vær. Inn mot helgen 19. og 20. januar er det igjen varslet kaldt vær.

I tett samarbeid med operatørene, legger Ruter opp til et kontrollert redusert tilbud som har minst mulig konsekvenser for kundene. Dette betyr i praksis at høyfrekvente linjer får noe færre avganger gjennom dagen, men vil fremdeles kjøre med høy frekvens både i morgen- og ettermiddagsrush. På denne måten får bussene ladet gjennom dagen.

– Vi tar i bruk alle tilgjengelige busser, som gassbusser og dieselbusser i tillegg til vår elektriske vognpark, sier administrerende direktør i Unibuss, Øystein Svendsen

Snø og kulde skaper utfordringer for ladingen, og på bussanleggene er det derfor satt inn ekstra tiltak for å sikre god håndtering av ladeprosessen. Mobile ladere kan også tas i bruk på kort varsel dersom det oppstår problemer.

Både Ruter og operatørene bemanner opp de neste dagene for å sikre et mest mulig forutsigbart tilbud og god kundeinformasjon.

– Å møte utfordringene under den forrige kuldeperioden ga oss verdifull erfaring, læring, og innsikt. For å være enda bedre forberedt på den kommende kuldeperioden styrker vi tilgjengelige ressurser for å støtte avdelingene. Samtidig har vi utviklet konkrete handlingsplaner basert på våre erfaringer fra forrige kuldeperiode for å håndtere mulige utfordringer. Vi opplever et nært og effektivt samarbeid med Ruter når det gjelder håndtering av dette, sier Bent Kjersem-Dragseth, administrerende direktør i Connect Bus City AS

I Oslo har Ruter også ansvaret for bestillingstransport som Tilrettelagt transport (TT) og Aldersvennlig transport. Dette tilbudet er planlagt å kjøre som normalt.

Ruter har løpende kontakt med Bymiljøetaten, Vegtrafikksentralen og de større kommunene i Akershus rundt vegvedlikehold ved kommende snøvær.

Konkret om tilbudet

Disse busslinjene vil få færre avganger: 20, 21, 24, 25, 28, 30, 31, 31E, 34, 37, 54, 58, 60, 66, 67, 69, 71, 76, 79, 80E, 81, 81E, 83, 84E og 580. Kundene bes sjekke oppdatert reiseinformasjon i app eller på ruter.no.

Båtsambandet B11 er midlertidig innstilt på grunn av is på fjorden.

Planen gjelder fra 16. januar til og med 20. januar eller til endringer blir kunngjort.

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Akershus fylkeskommune, (40 %). Totalt var det 341 millioner påstigninger i området vi dekker i 2022.