Foto: Ruter As / Fotograf Nicky Twang

​Slik blir kollektivtrafikken i påsken

I år er det ekstra mange som er hjemme i påsken. Husk at det er viktig at du ikke reiser kollektivt om du ikke må. Legg gjerne turen til nærområdet.

– Vi har forståelse for at folk ønsker om å komme seg ut på tur i påsken, men vår viktigste oppgave er å frakte de som har behov for å reise med oss til og fra samfunnsviktige jobber. Ikke reis om du ikke må, legg påsketuren til nærområdet, til fots eller på sykkel, oppfordrer administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen.

Dette gjør Ruter med påsketrafikken

Påsketilbudet blir omtrent som tidligere år, med noen tilpasninger. Sjekk reiseplanleggeren for å se rutetidene.

• Fra lørdag 4. april seiler øybåtene med avgang hver halvtime (09:30-17:00). Begrensningen på maksimalt 30 passasjerer opprettholdes for å sikre at anbefalt avstandsregel overholdes.
  • Lørdag 4. april og lørdag 11. april (påskeaften) kjøres det lørdagsruter på alle transportmidler.
  • Søndag 5. april, Skjærtorsdag, Langfredag, og 1. og 2. påskedag kjøres det søndagsruter på alle transportmidler.
  • Ruter følger trafikkbildet tett og kan eventuelt sette inn noen ekstra busser ved behov.
  • Ruter setter inn vektere på Rådhusbrygge 4 og på sentrale holdeplasser der det er forventet mange reisende. Deres oppgave er å sørge for at folk venter på neste båt, buss eller trikk dersom det er mange passasjerer om bord fra før.

Er det fullt, vent på neste avgang

De som jobber i kollektivtrafikken gjør en fantastisk innsats for å holde hjulene i gang. Tilbudet er dimensjonert slik at det skal være plass nok til de som trenger å reise, med anbefalt avstand mellom seg og sine medpassasjerer. Generelt opplever Ruter at folk følger reiserådene om å ikke reise om de ikke må, og at de som må reise holder avstand. Vi opplever en kraftig reduksjon i antallet som reiser og ber om at reiserådene følges, også nå i påsken.

– Dersom du må reise, så hold avstand til hverandre og vent på neste avgang hvis du ser at det allerede er mange passasjerer om bord, sier Reitan Jenssen.
Ruter følger tafikkavviklingen nøye, og har busser i beredskap som kan settes inn dersom det blir mange passasjerer på enkelte avganger.

Ruters reiseråd

• Reiserådene gjelder syv dager i uken, hele døgnet, også i påsken.
  • Ikke reis hvis du ikke må - bruk sykkel eller gå hvis du har mulighet.
  • Vis hensyn og hold anbefalt avstand.
  • Ikke gå om bord hvis du ikke kan holde anbefalt avstand– vent på neste buss/trikk/T-bane/båt
  • Reis utenom rushtid hvis du kan.
  • Dersom du er syk eller kan være smittet skal du ikke reise kollektivt.
  • Følg alle anbefalinger fra myndighetene.

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Viken (tidligere Akershus fylkeskommune, 40 %). Totalt var det 387 millioner påstigninger i området vi dekker i 2018. På https://barekraft.ruter.no/ kan du lese mer om hvordan vi, sammen med våre operatører og samarbeidspartnere, jobber med bærekraft.