​Sonesammenslåing stimulerer til flere kollektivreiser i Folloregionen

​Sonesammenslåing stimulerer til flere kollektivreiser i Folloregionen

Sammenslåingen av de to sonene 2S og 3S innebærer en kraftig forenkling for kollektivreisende mellom Ås, Ski, Drøbak og Enebakk. Sonesammenslåingen vil også gjøre det mer attraktivt å pendle, sier Ruters administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen.

Fra 21. august ligger Ås, Drøbak, Enebakk, Ski og Kolbotn i nye sone 2S, og Vestby og Son i nye sone 3S.

Kunder som tidligere reiste mellom sone 2S og 3S, eller fra sone 3S til sone 1, får nå rimeligere reiser og én sone mindre å forholde seg til.

Billetter som var gyldige i sone 2S og/eller sone 3S før 21. august, er gyldige i hele nye sone 2S.

− Det er cirka 100 000 reisende som vil bli berørt av denne gledelige endringen i en region hvor kollektivtransportens andel er nesten doblet siden 2005. Det viser at den betydelige styrkingen av høyfrekvente busslinjer vi har gjennomført i Follo de siste ti årene har vært riktig, påpeker Ruter-sjefen.

Han viser til at det er Akershus politikerne som har gitt Ruter oppdraget med å iverksette den politisk fattede beslutningen om å slå de to sonene sammen.

− Når sonene 2S og 3S slås sammen til èn sone, følger vi opp Regional areal- og transportplan som legger føringer for hvordan Akershus og Oslo planlegger og legger til rette for gående, syklende, kollektivtransport, privatbilisme og næringstransport, sier fylkesordfører Anette Solli.

− Dermed fjernes en unaturlig grense i en region med sterk vekst med utvikling av Ski og Ås som regionale bysentra og med økende tverrgående rutetilbud, understreker Solli. En viktig målsetning med sonesammenslåingen er å stimulere til flere kollektivreiser innad i regionen, samtidig som det vil bli enda mer attraktivt å pendle til blant annet Oslo.

− For oss er det viktig at det legges godt til rette for økt vekst i Ski og Ås med ny Follobane. Ski har potensial innen handel, service og tjenesteyting, og Ås som universitetsby med utvikling innen life science. Å slå sammen de to sonene er en viktig forenkling som også gjør det rimeligere å reise kollektivt i Folloregionen. Ikke minst for studentene ved Universitetet i Ås blir det nå mye billigere å reise kollektivt, fastslår fylkesordføreren.

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i Oslo og Akershus. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Akershus fylkeskommune (40 %). Totalt var det 350 millioner påstigninger i Oslo og Akershus i 2016. Sammen med våre operatører og samarbeidspartnere gjør vi kollektivtrafikken til et naturlig førstevalg i Oslo og Akershus.