Foto: Ruter As / Redink, Fartein Rudjord

Streiken påvirker kollektivtrafikken

Partene i tariffoppgjøret kom ikke til enighet. Hurtigbåtene og noen avganger på linje B10 innstilles på grunn av streiken.

Partene møttes hos Riksmekleren i helgen, men kom ikke til enighet. Noen av Norled sine ansatte i Ruters område tas derfor ut i streik fra mandag morgen.

Ruter forholder seg til spillereglene som gjelder ved en lovlig arbeidskonflikt som denne og har ikke mulighet til å sette inn ekstra kapasitet.

Vi minner om at reisegarantien ikke gjelder i forbindelse med streik.

Linjer som er tatt ut i streik

B10: Følgende avganger er innstilt:

• Alle hverdager: Fra Aker brygge: 6:03 - 7:13 - 8:13 - 10:03 - 11:03 - 12:03 - 13:03 - 14:03 - 15:13 - 16:13
  • Alle hverdager: Fra Nesoddtangen: 6:30 - 7:40 - 8:40 - 10:30 - 11:30 - 12:30 - 13:30 - 14:30 - 15:40 - 16:40

Ingen innstillinger i helg

B11: Alle avganger innstilt

B20: Alle avganger innstilt

B21: Alle avganger innstilt

Reisende oppfordres til å følge med

Buss, trikk, T-bane, øvrige båtlinjer og tog kjører som normalt. Tilrettelagt transport er heller ikke berørt av streiken.

Reisende oppfordres til å følge med i media og på ruter.no på utviklingen av streiken.

Reiseplanleggeren og Ruter-appen oppdateres ikke i forbindelse med en eventuell streik. Reiseforslag som inneholder busslinjene som tas ut ved en eventuell streik vil derfor være feil.

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Viken (tidligere Akershus fylkeskommune, 40 %). Reisetallene er fortsatt noe preget av pandemien. Totalt var det 341 millioner påstigninger i området vi dekker i 2022.