Foto: Ruter As / HyperRedink, Oda Hveem

Tips til kollektivtrafikken 17. mai

Mange skal reise 17. mai, så beregn ekstra god tid og kjøp billett på forhånd. Husk også familierabatten hvor en voksen med gyldig billett kan ha med seg inntil fire barn under 18 år gratis.

Trikk, buss, båt og T-bane kjører lørdagsruter på 17.mai. Deler av Oslo sentrum stenges for trikk og buss på grunn av barnetoget. En del busslinjer andre steder vil kjøre alternative traseer. Sjekk reiseplanleggeren på ruter.no eller i appen for oppdatert informasjon om din linje.

Skal du til Oslo sentrum med T-banen anbefales det å benytte stasjonene Stortinget eller Jernbanetorget.

– Gratulerer med dagen til alle! Beregn litt ekstra god tid, planlegg reisen i reiseplanleggeren og vær tålmodig, så blir det en hyggelig dag for alle som skal ut og reise kollektivt, oppfordrer Ruter.

Reisetips

• Kjøp billett i Ruter-appen. Da sparer du ombordtillegget, og alle kommer raskere fram.
  • Husk familierabatten! Du kan ta med inntil fire barn under 18 år gratis hvis du er over 18 år og reiser med gyldig billett.
  • Beregn god tid. Det er mange som skal ut å reise denne dagen, Enkelte steder går det også barnetog i buss- og trikketraseene som kan føre til forsinkelser og omkjøringer.
  • Unngå Nationaltheatret T-banestasjon. Kapasiteten her er begrenset. For å unngå trengsel oppfordrer vi deg til å bruke T-banestasjonene på Stortinget eller Jernbanetorget. Du bør også avtale møteplass andre steder enn i området rundt Nationaltheatret.

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Akershus fylkeskommune, (40 %). Totalt var det 386 millioner påstigninger i området vi dekker i 2023.