Foto: Ruter As / Nucleus AS, Daniel Jacobsen

Velkommen tilbake til en normal hverdag

Nå kan du reise så mye du vil med buss, båt, trikk og T-bane igjen. Kollektivtransporten kjører som vanlig og tilbudet er det samme som før pandemien.

Lørdag 12. februar klokken 10 fjernet regjeringen alle forskriftsfestede Covid-19-tiltak som krav om munnbind, avstand og isolasjon.

Vi jobber fortløpende med å ta bort merking og tilbakestille alle tiltak i kollektivtransporten og ønsker deg i mellomtiden velkommen om bord på buss, båt, trikk og T-bane!

Vi vil benytte anledningen til å sende en stor takk til alle ansatte i kollektivtrafikken som har stått på gjennom en krevende periode, og sørget for at alle som har hatt behov for å reise kollektivt har fått muligheten til det.

For deg som igjen skal reise kollektivt kan det være lurt å huske på:

• Planlegg reisen i reiseplanleggeren, her får du oppdatert informasjonen om eventuelle avvik eller endringer.
  • Møt opp på holdeplassen slik du gjorde før pandemien.
  • Hvis du ønsker å reise på tider med mindre trengsel kan det være lurt å reise utenom rushtid.
  • Husk gyldig billett!

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Viken (tidligere Akershus fylkeskommune, 40 %). Totalt var det 240 millioner påstigninger i området vi dekker i pandemiåret 2020. På https://barekraft.ruter.no/ kan du lese mer om hvordan vi, sammen med våre operatører og samarbeidspartnere, jobber med bærekraft.