Sykle og gå hvis du kan, bare reis kollektivt om du må. ​Foto: Ruter As / Redink, Hampus Lundgren

Vis hensyn til hverandre i varmen

Etter nok en dag med kaos og aggressiv stemning på Huk oppfordres badegjester til å vis hensyn til de som jobber i kollektivtrafikken, de er der for å få deg trygt fram.

Det er varmt i været og veldig mange ønsker, forståelig nok, å reise til badesteder i og rundt Oslo. Særlig på Huk har det vært utfordrende, men for mange reisende i forhold til kapasiteten i kollektivtrafikken.

Beregn god tid

I går kveld ble det igjen kaotisk og aggressiv stemning på Huk. En vekter ble angrepet og badegjester stormet på bussen som på et tidspunkt hadde mer enn 70 personer om bord. Både smittevernmessig og trafikksikkerhetsmessig var det ikke forsvarlig å kjøre buss på stedet og bussene på linje 30 ble en periode snudd på Karenslyst Allé. Politiet ble tilkalt og gemyttene roet seg etter hvert.

– Vi oppfordrer alle til å overholde smittevernanbefalingene og vente på neste buss hvis antallet om bord er overskredet. Beregn god tid, og ikke minst vis hensyn hverandre og de som jobber i kollektivtrafikken. De er der for å sørge for at du kommer trygt fram, sier Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter.

Gjenåpningen av samfunnet gjør at kollektivtransporten får stadig flere reisende, mens kapasiteten fremdeles er begrenset. Kundene etterspør flere busser, trikker, T-baner og båter. Det skulle vi gjerne ha satt inn, men operatørene kjører med alt det materiellet de har tilgjengelig. Oppmerking av seter og ståplasser for å hjelpe kundene til å holde avstand, gir i praksis en kapasitet på mellom 30 – 50 prosent av normalen.

Passasjerene har ansvar for å følge smittevernregler

Fortsatt gjelder anbefalingen om ikke å reise kollektivt med mindre du må. Oppfordringen er å sykle og gå hvis du kan. For de som må reise, så er det viktigere enn noensinne å vise hensyn og følge smittevernreglene om bord.

– Vi må vare på hverandre og oppføre oss sånn at vi ikke får en ny smitteoppblomstring. Det har kostet mye for mange å få kontroll på smitten  sier Reitan Jenssen.

Det er passasjerenes eget ansvar å følge myndighetenes anbefalinger om smittevern, også om bord i kollektivtrafikken. Ruter har ansvar for at det samlede kollektivtilbudet er forsvarlig, men kontrollerer ikke og kan ikke ta ansvar for overskridelser på enkelte avganger. Vi har forsøkt å hjelpe kundene til å holde avstand ved å merke av seter og ståplasser som kan benyttes. Både skjerm og høyttaler blir i tillegg brukt for å minne passasjerene på å holde avstand, i tillegg til plakater om bord. Dersom det ikke er plass, så oppfordres folk til å gå av og vente på neste avgang. Førernes ansvar er å kjøre transportmiddelet. Vi oppfordrer passasjerene til å følge sjåførenes anvisninger.

Ruter As er et felles administrasjonsselskap for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet. Vi administrerer over halvparten av kollektivtrafikken i Norge. Vår rolle er å planlegge, utvikle, samordne, bestille, markedsføre og informere om kollektivtrafikktilbudet. All operativ drift utføres av ulike operatørselskap som kjører på kontrakt for Ruter - alt innenfor samme billett- og prissystem. Våre eiere er Oslo kommune (60 %) og Viken (tidligere Akershus fylkeskommune, 40 %). Totalt var det 398 millioner påstigninger i området vi dekker i 2019. På https://barekraft.ruter.no/ kan du lese mer om hvordan vi, sammen med våre operatører og samarbeidspartnere, jobber med bærekraft.