100-millioner lamellrondeller produsert i Colledara, Italia

100-millioner lamellrondeller produsert i Colledara, Italia

Saint-Gobain Abrasives fabrikk i Colledara i Italia har produsert mer enn 100 millioner lamellrondeller siden fabrikken åpnet 1996. Den ”100-milloner” lamellrondellen ble produsert den 7.desember 2011. Idag produseres mer enn 13 millioner lamellrondeller årlig som leveres til Europa, Sydamerika, Australia, Afrika og Midtøsten.

Fabrikken i Colledara har en helt automatisert produksjon av lamellrondeller med 10 produksjonslinjer for sammensetting, 5 ovner og 4 linjer for etikettering og pakking. På fabrikken finnes også et ”Centre of Excellence” for lamellrondeller med utstyr for testing av produkter, utdannelse av kunder og internt personale samt forskning og utvikling. Fabrikken er sertifisert i henhold til ISO 9001, ISO 14001 og OHSAS 18001.

Lamellrondeller benyttes sammen med vinkelslipemaskiner for grading, sliping og sluttbearbeiding av i første hånd metall. En lamellrondell består av en plan eller konveks bakplate av glassfiber eller nylon hvor slipelamellene er pålimt. Ved å variere kvalitéten på slipelamellene kan lamellrondellen gis ulike egenskaper for å tilpasses spesifikke bruksområder som f.eks. sliping av varmefølsomme materialer.